5 אוגוסט 2013 | ארז אלבו, BMore
3 הנחות מוטעות בהקמת סטארט-אפ

יזמים חסרי-נסיון נוטים לחזור על טעויות שביצעו אחרים. לפניכם שלוש שכדאי להימנע מהן

 

יזמות מעוררת בסטארט-אפיסטים לא פעם את ההתרגשות כמו שרק אהבה יכולה להאיר. סיפורים על פרפרים בבטן ולילות רבים ללא שינה הם תיאורים נפוצים בקרב יזמים שמתאהבים ברעיון שלהם. בשלב הראשון, כאשר המיזם הוא בגדר רעיון ותו-לא, קיימת בקרב רבים מבעלי הרעיונות נטייה לאופטימיות לא זהירה, המלווה בפחד מתמיד שמישהו "יגנוב" את הרעיון או שמישהו יקדים אותם. כדי לעזור לכם להתחיל בבחינה וגיבוש של הרעיון, לפניכם כמה נקודות חשובות, שלעתים לא מקבלות את תשומת הלב המספיקה:


1. מודל עסקי – הרעיון נראה לכם מצוין וכך גם אומרים כל החברים. אבל איך ממירים אותו לכסף (monetize)? מכירה, מנוי, freemium וכסף וירטואלי – כולם מודלים עסקיים מוכרים בעולם האינטרנט. עם זאת, ניתן למצוא אלפי דוגמאות למוצרים שיכולים לשדרג את חיינו, אך אף אחד לא התנדב לפתחם מכיוון שהרעיון פשוט אינו כלכלי. אמנם, אין לשלול את האפשרות כי מה שלא היה כלכלי בעבר הפך לכדאי עם הזמן - שינוי כזה עשוי לחול בשל שינויים בהרגלי הצריכה, שינויים רגולטיביים או שינויים דמוגרפיים - אך יש לוודא כי התנאים אכן הבשילו.


שימו לב כי במרבית המקרים פרסום אינו מודל עסקי מספק מכמה סיבות, בראשן הצורך בכמות משתמשים גדולה. לכן, יש להשקיע מאמצים ולאתר לפחות מודל עסקי נוסף לעסק שלכם.

 

2. הטיית השוק הגדול – טעות נפוצה של יזמים מתחילים היא בהגדרת קהל יעד רחב למדי והנחה כי גם נתח שוק אפסי יספיק בשביל להצליח.

לדוגמא, אביזר האופנה החדש שפיתחנו עבור סמארטפונים ואותו ייעדנו לנערות בגילאי 15-25 ממעמד סוציו-אקונומי בינוני-גבוה באירופה. נניח שמדובר בשוק המונה 25 מיליון לקוחות פוטנציאליים, משמע – נתח שוק של 1% במחיר מכירה של 10 דולר ליחידה יספיק כדי להגיע להכנסות שנתיות של 2.5 מיליון דולר. נשמע טוב, אז למה לא כולנו עשירים? מעבר לאשליה שאנו יוצרים לעצמנו, חוסר מיקוד בהגדרת קהל היעד היא גם מוציא אותנו ממיקוד באפיון המוצר ובבחירת אסטרטגיית השיווק שלו – שני גורמים שכל אחד מהם לבדו הוא בעל השפעה מכרעת על הצלחת המיזם. 


3. צבירת משתמשים פעילים – למיזמים בתחום האינטרנט והמובייל: גם אם הרעיון שלכם הוא מעולה, חשוב להבין כי להגיע אל המשתמשים היא משימה לא פשוטה, קל וחומר כשמדברים על משתמשים פעילים, אשר נכנסו לאפליקציה לפחות 3 פעמים. בראשית הדרך, משתמשים לא יגיעו אל האפליקציה מפה לאוזן וכדי לצבור משתמשים יש צורך להשקיע בשיווק סכומים לא מבוטלים. עד שמגיעים לעיצוב והניסוח האופטימליים לשיווק האפליקציה שלנו – מכלים אלפים ואף עשרות אלפים של דולרים.
יזמים מתחילים שעוד בטרם החלו בהכנת התכנית העסקית, כבר חוזים לאפליקציה שהגו ויראליות דומה לזו של פייסבוק, חייבים לעצור רגע ולהבין כי פייסבוק היא יוצאת דופן ויכולה להיות חזון נהדר, אבל הסיכוי להגיע למיליארד משתמשים (גם לפייסבוק זה לקח 6 שנים) הוא (כמעט) אפס.


טעויות אלה ואחרות הן מנת חלקם של יזמים חסרי ניסיון. עם התחלת הקמת המיזם ובעיקר במהלך הכנת התכנית העסקית עוברים תהליך בו מתנערים מהנחות מוטעות, מתמקדים מבחינה עסקית (הגדרת המוצר, יתרונות וחסרונות, קהל היעד, אסטרטגיית השיווק) ורוכשים כלים שעוזרים בהמשך הדרך, בפגישות עם משקיעים ולאחריה.

תגובות
הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.