8 יוני 2014 | מערכת
המכשיר לשימור טאלנטים: מכירים את ESOP?

האופציות מאפשרות לעובדים ליהנות מעליית שווי החברה ומשמרות אותם בטווח הארוך

"ניתן לך 5% בחברה", "תתחיל לעבוד ונסתדר אחר-כך". אם המשפטים האלה מוכרים לכם, כנראה שאתם מכירים את סוגיית הענקת האופציות לעובדים.

 

קצב שריפת המזומנים בחברות סטארט-אפ הוא סוגיה רגישה. הקופה בחברת סטארט-אפ היא בדרך כלל מצומצמת והיזמים מחשבים היטב כיצד ניתן להשתמש בתקציב ועבור מה. אחת הדרכים לצמצם את ההוצאות היא לתגמל את העובדים בחברה שלא באמצעות שכר, אלא באופציות. אך גם את האפיק הזה יש לתכנן מראש ולחשוב על היבטי המיסוי.

 

תוכניות אופציות (ESOP, ראשי תיבות של Employee Stock Option Plan), הן תוכניות המאפשרות לעובדים ליהנות מעליית שווי החברה לאחר תקופה מסוימת, ולהמיר את האופציות שלהם למניות בחברה.

 

האופציות מאפשרות לקבל ערך פוטנציאלי מצמיחת החברה. אחד היתרונות באופציות הוא האפשרות לתגמל באמצעותן לא רק עובדים אלא גם יועצים וספקים.

 

למי ניתן להקצות אופציות בחברה? לעובדים, דירקטורים ונושאי משרה ניתן להקצות אופציות לפי סעיף 102 לפקודת מס הכנסה.

 

האם האופציות ניתנות לעובדים לנצח? אופציה היא זכות שיכולה לפקוע, כאשר לא בהכרח שהאופציות פוקעות בתום ההעסקה, והדבר תלוי בסוג האופציה. אופציות Unvested יפקעו מיידית במועד העזיבה, בעוד אופציות Vested ניתנות למימוש לאחר סיום ההעסקה בחברה, בהתאם למגבלות הקבועות בהסכם.

 

אופציות הן אפיק תגמול נפוץ לעובדים בחברות סטארט-אפ, המחזק גם את מנגנון השכר של העובדים, וגם משמר אותם בטווח הארוך בחברה.

 

רוצים לדעת עוד? צפו במצגת החופשית להורדה מבית ESOP EXCELLENCE:

 

תגובות
הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.