7 אוגוסט 2014 | ברק גולדשטיין
"יזמים, היזהרו לא להתאהב ברעיון שלכם": קרן זווית עם ברק גולדשטיין

פינה חדשה באתר: בכל שבוע נביא כאן אושיה חשובה ומעניינת בעולם היזמות. פותחים עם ברק גולדשטיין, מנכ"ל חממת TerraLab, שותף בקרן ההון סיכוןTerra Venture Partners

ברק גולדשטיין, מנכ"ל חממת TerraLab, שותף בקרן ההון סיכוןTerra Venture Partners 

 

 

מי האיש: ברק גולדשטיין, בן 37, נשוי, מתגורר בתל אביב. לפני Terra  שימש בין היתר כמנהל ההשקעות בקבוצת אריסון החזקות, ודירקטור בבית ההשקעות דש-מיטב. יזם סדרתי, עם אקזיטים מוצלחים באמתחתו בתחומי התקשורת והאנרגיה. קצין ביחידה טכנולוגית מבצעית של חיל המודיעין, ומשקיע אנג'ל במספר מיזמים. מייסד עמותת "נובה". בוגר תכנית המצטיינים של אוניברסיטת תל אביב ותוכנית המנהלים של אוניברסיטת INSEAD, בעל תואר שני בכלכלה.

 

 

מה השורה הכי מפתיעה בקורות החיים שלך?  "גרתי, טיילתי, וביקרתי במעל ל- 50 מדינות. וגם - בישלתי עם לא מעט שפיים ידועים, ביניהם אייל שני ויונתן רושפלד בתקופה שהם היו מבשלים לאלפיון העליון וכן, זה היה לפני לא מעט שנים. מאז אני בעיקר מבשל בבית לאשתי ורוכש גאדג'טים למטבח באופן אובססיבי. עוד דבר שלא יודעים הוא שהייתי נציג הציבור בוועדת הכספים שהעבירה את רפורמת בכר".

 

 

מי פתח לך את הדלת לתעשייה?: "מגיל צעיר רציתי להיות יזם. את הסטארט-אפ הראשון שלי ייסדתי בגיל 16, וזה גם היה הכישלון הראשון שלי. כך שתמיד הייתי בסביבה, אבל אלו שפתחו לי את הדלת לתפקיד הכי מאתגר ומעניין שלי עד אז היו ד"ר אסטורה מודנה וד"ר הרולד ויינר, שותפים מייסדים של קרן Terra. אנו מסתובבים בכל הארץ על מנת למצוא את הסטארט-אפים המבטיחים במדינה, כאלה שיש להם פוטנציאל לייצר אימפקט על חיים של מיליוני אנשים מסביב לעולם. בזכותם, ללא ספק, אני קם כל בוקר לעבודה שאני מאוד אוהב ומאמין בה".

 

 

איפה תמצאו אותי: "בעיקרון, בכל מקום שבו יש לי אפשרות לפגוש יזמים וחברות מעניינות עם פיתוחים ורעיונות שיכולים לייצר השפעה חיובית על האנושות. אני מתעניין במגוון תחומים: בריאות, אנרגיה וסביבה, מזון, כלכלה שיתופית/Fintech, ערים חכמות ו - IOT. פחות נמשך לאפליקציות או מיזמים בתחום הגיימינג, הדייטינג והפרסום. דוגמאות למיזם מעניין? כזה שיסייע לחבר אלפי אנשים בעולם השלישי לחשמל, חברה שמפתחת ציוד לביש שיציל אנשים קשישים ברגעי מצוקה".

 

 

יום העבודה הטיפוסי שלי: "בתור מי שמנהל את החממה ושותף בקרן, אני מופקד גם על איתור ובחינת מיזמים מעניינים להשקעה. לכן רוב שעות היום שלי מוקדשות לפגישות עם יזמים וליווי חברות הפורטפוליו. מדי שבוע אני אוהב להקדיש לפחות חמש שעות במנטורינג ליזמים שצריכים עזרה בגיבוש הרעיון, גם אם הם אינם נמצאים באסטרטגיית ההשקעות של Terra".

 

 

רגע בקריירה שאתה שמח עליו, ורגע אחד שאתה מצטער עליו: "רגע משמח? זה פשוט. זכייתה של קרן ההון סיכון Terraבמכרז החממות להפעלת החממה ביוקנעם, הובילה אותי לחזור לישראל אחרי שהות ועבודה ממושכת בחו"ל. אני מכיר הרבה הייטקיסטים ויזמים שרק מחכים לרילוקיישן לסן פרנסיסקו, אבל בעיניי אין כמו לחיות ולעבוד בישראל. בסופו של יום, אין תחליף לחדשנות, ליצירתיות ולגאוות היחידה של התעשייה הישראלית. איפה עוד תפגוש חיילים שלך בצבא שפיתחו סטארט-אפ מבריק, או תשב לפגישת השקעה על חומוס בכרם התימנים?"

 

"ונעבור לרגע מצער. כשאני מביט אחורה, אין בלבי חרטה על הבחירות המקצועיות שלי. מצד שני, תמיד הייתה בי המוטיבציה לפתח קריירת הבישול בצורה מקצועית. כרגע הרצון נותר ברמת התשוקה בלבד, אבל אין לדעת מה יביא עמו העתיד".

 

 

ההישג הכי גדול שלי עד היום: "אני יכול לספר על אקזיטים והשקעות שלקחתי בהם חלק, אבל ההישג שאני כנראה הכי גאה בו הוא הקמה של "נובה", עמותה שמסייעת לארגונים חברתיים בכל הקשור לייעוץ ותכנון כלכלי ועסקי. היא נוסדה לפני 11 שנים כיוזמה עצמאית שלי יחד עם מספר חברים בהיותנו סטודנטים. ביקשנו לסייע למספר עמותות פריפריאליות מאזור הדרום לפתוח נקודת מכירה ארצית, כדי להיטיב עם מפעלי שיקום לאוכלוסיות עם מוגבלויות. כיום נובה היא ארגון מבוסס המוביל והגדול ביותר בתחומו, שמחבר יחד את המגזר החברתי, העסקי והאקדמי. מטרתנו, שיפור יכולות הניהול והשרידות של ארגונים חברתיים במגזר השלישי, סייעה עד כה ליותר מ-120 ארגונים חברתיים".

 

טיפ ליזמים: "רעיונות טובים הם בדרך כלל נקודת פתיחה טובה, אבל חשוב שתהיה לכם יכולת ביצוע - להעביר את הרעיון מהנייר למציאות. בסופו של דבר, במקרים רבים צוות טוב עושה את כל ההבדל והוא חיוני להצלחתו של המיזם".

 

"לכן, כשבונים מיזם עם שותפים, חשוב לחפש אנשים שמכירים אתכם מצוין. לא רק ברמה החברית, אלא ממש מתאימים לכם ברמת העבודה המשותפת. אנשים שמשלימים את יכולות הביצוע שלכם עשויים לעיתים להוות נדבך חשוב יותר בהצלחת המיזם, הרבה יותר מתהליך גיוס ההון או שימוש בטכנולוגיה פורצת דרך. בנוסף, חשוב שתגלו גמישות ויכולת התמדה גבוהה. מעטים הסטארטאפים המתחילים שיגיעו לפריצה ולאקזיט תוך שנים בודדות".

 

 

הטעות הכי גדולה של יזמים מתחילים: "אני אתחיל מהדבר הברור ביותר: אסור להתאהב ברעיון שלכם. מצד שני, גם אל תקשיבו יותר מדי לאנשי הון סיכון. תפעילו שכל ישר ודעו לסנן את מה שאומרים לכם".

 

 

כולם אוהבים את כולם (פרגן למתחרים): "אני שמח לפרגן לצחי ויספלד וחנן לביא מהאקסלרטור של מייקרוסופט. הם עושים עבודה מצוינת, ומצליחים להראות שגם תאגיד גדול מסוגל להניע חדשנות אמיתית. אני שמח לספר שגם השקענו בחברה אחת שיצאה מהאקסלרטור הזה".

 

 

פינת ההימורים: באילו חברות סטארט-אפ שווה להשקיע את הכסף?

"אם הייתי צריך לנבא מיהן החברות בשטח שהולכות לעשות את זה ובגדול, כנראה שהייתי בוחר בארבעת הבאות: SCiO, Wi Charge, MOOVIT, Kytera".

 

מה מופיע כעת כדף הבית שלך? "הוא מתחלף לעיתים קרובות. לטעמי, קיבעון בעולם תוכן שלנו אינו דבר חיובי".

 

 

דברו אליי: "אפשר למצוא אותי בכתובת האי-מייל [email protected] ".

תגובות

1. Terra | 18 אוגוסט 2014

המייל של ברק: [email protected]


2. קורא | 11 אוגוסט 2014

כתובת המייל שגויה

ברק שלום,נסיתי לשלוח לך מייל כפי שמופיע בכתבה אך ללא הצלחה - ההודעה החוזרת היא שכתובת המייל שגויה ?!


הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.