25 אוגוסט 2014 | גיל קריים
לקדם את האפליקציה באמצעות יחסי ציבור בשישה צעדים

שוק האפליקציות מאופיין בתחרותיות ודינמיות גבוהים במיוחד ולכן הוא מחייב חשיבה שונה ביצירת המודעות לאפליקציה שלכם

שוק האפליקציות מאופיין בתחרותיות ודינמיות גבוהים במיוחד ולכן הוא מחייב חשיבה שונה ביצירת המודעות לאפליקציה שלכם

 

בשוק האפליקציות, המאופיין בתחרותיות וקצב דינמי, הצלחה של אפליקציה תיקבע לא רק במדדים כמו איכות הפיתוח או הפלטפורמה עליה היא תתבסס אלא עד כמה היא תצליח לבלוט מעל היתר, ליצור את השיח הנכון ולהעביר את המסר שישכנע את המשתמשים להוריד אותה. 

 

תכנון נכון של פעילות יחסי ציבור מהווה, אם כן, תנאי להצלחה והוא חייב להתחיל עוד הרבה לפני שהאפליקציה עולה לגוגל פליי או לאפסטור.

 

למי אתם פונים?

 

הצעד הראשון הוא להגדיר מי קהל היעד הפוטנציאלי אליו אתם פונים. החשיבות של מיקוד בקהל מסוים משפיעה כמובן על מרכיבים שיווקיים שונים כגון תמחור (האם חינמית, בתשלום או freemium), השפה העיצובית וטון הפרסום. מבחינת יחסי ציבור חשוב לכוון לערוצי המדיה שהם בעלי פוטנציאל גבוה יותר ליצור חשיפה מתאימה. כך לדוגמא, אם אנו משיקים אפליקציה לקהל "הגיל השלישי" נפנה לערוצי מדיה שונים לחלוטין מאפליקציה המיועדת לבני נוער. חשוב, אם כן, לחשוב מראש מי קהל יעד שאתם נותנים לו מענה ולרכז במדיה אליו הוא נחשף את כל המשאבים הקיימים. לעיתים כתבה בעיתון מגזרי כמו מוספי נשים, למשל, יכולה להיות יותר אפקטיבית מכתבה בעיתון יומי, דוגמת ידיעות אחרונות.   

 

מיקוד המסר

 

עיתונאים מקבלים מדי יום עשרות מיילים המכריזים על אפליקציות חדשות בשוק ולכן אופן וניסוח הפנייה אליהם יכול להכריע האם הכתב אכן ישתכנע שיש פה סיפור בעל עניין תקשורתי. לכן, תיאור האפליקציה במייל ולאחר מכן בשיחה הטלפונית חייב להיות קצר ומדויק ככל האפשר, המתמצת לכדי מספר משפטים פשוטים וברורים את הצורך שהאפליקציה מספקת מענה ומה הייחודיות \ הראשוניות שלה בשוק. אפשר גם להשאיל דימויים מעולמות מוכרים שיכולים להמחיש את מהות האפליקציה ושדה התוכן בו היא פועלת, כמו למשל "האי.ביי של עולם האפליקציות".

 

ספרו סיפור

 

גורו השיווק, סת' גודין, אמר פעם את המשפט "בסיפורים גדולים טמונה הבטחה" (Great story makes a promise). כלומר, ההבטחה והחזון שתצליחו ליצור סביב האפליקציה היא שתתפוס את תשומת הלב של העיתונאי ודרכו המסר יועבר ללקוח כדי שיניע אותו לפעולה. מדובר בתהליך חשיבתי שמתחיל בתפיסת הלקוח במרכז (ולא האפליקציה) והגדרת הבעיה \ הצורך שהוא מתמודד בחיי היום יום ואיזה שינוי היה רוצה שיקרה בחייו. השאלה הבאה היא מהם החסמים שמונעים ממנו להגיע ליעד המיוחל (ואם אין חסמים אז לא צריך את האפליקציה) ורק אז לשאול איך האפליקציה מסייעת למשתמש לעקוף את החסמים ולהביא לשינוי הזה.  

 

סיפור טוב יצית את דמיונו של העיתונאי וישכנע אותו להעדיף לכתוב על האפליקציה שלכם על פני היתר. למשל, עיתונאים מחפשים סיפורים אישיים ולכן אם למשל האפליקציה שלכם מסייעת למבוגרים להשתמש במכשיר הסמארטפון בצורה פשוטה יותר להפעלה, כדאי להציע לעיתונאי לראיין מספר משתמשים שכבר התנסו באפליקציה ויוכלו לתאר כיצד האפליקציה סייעה להם בחיי היום-יום שלהם.  

 

רעיון לכיוון נוסף ליצירת סיפור הוא באמצעות ייזום כתבות רוחב (פיצ'ר), כלומר, לחשוף את האפליקציה כחלק ממגמה או טרנד בתחום מסוים. אם האפליקציה שלכם היא בתחום הדייטים, אפשר להציע לעיתונאי כתבה על עולם הדייטים שעבר שינוי ולהציע מספר אפליקציות נוספות בתחום כדי להמחיש כי אכן מדובר במגמה. אמנם בצורה כזו תיאלצו "להצטופף" עם חברות אחרות אבל תזכו בחשיפה תקשורתית נאה וגם תוכלו להיות ממוצבים כמי שנמצא בחזית התחום.

 

עבודה עם בלוגים

 

היכולת ליצור מודעות לאפליקציה אינה חייבת להתחיל בעיתונות היומית או ערוצי הטלוויזיה אלא דווקא דרך הבלוגים. הבלוגרים הפכו בשנים האחרונות למובילי דעה בתחומי שונים, וודאי הטכנולוגיים והגדאג'טים ולכן והמלצה שלהם על אפליקציה מסוימת יכולה להיות בעלת השפעה גדולה.

 

בוודאי בשלב הראשון. ערכו מיפוי מעמיק של הבלוגים בשוק ונסו להגיע אליהם ישירות ולעניין אותם בהתנסות ראשונה באפליקציה. כך ההשקה שלכם יכולה להיות "רכה" יותר אך בטוחה שיכולה להניב  תוצאות להנעת התהליך בקרב קהלים חדשים.

 

לחשוב מחוץ לקופסא

 

נסו לחשוב אלו כתבים נוספים, חוץ מכתבי הסלולר והגאדג'טים, יכולים להתעניין באפליקציה. למשל, אם השקתם אפליקציה שמיועדת לגולשי סקי באתר החרמון, תוכלו לעניין גם כתבי תיירות שיכולים להמליץ על האפליקציה במסגרת המדור שלהם ואפילו חזאי החדשות  שיכולים לספר על כך בפינת התחזית היומית או בתוכניות האקטואליה. 

 

טיימינג

 

וכמובן, Timing is everything. נסו לכוון (עד כמה שניתן) את ההשקה למועד שהאפליקציה שלכם רלוונטית אליו כך שעיתונאים ירצו לכתוב עליכם. למשל, צרכנות – תקופת החגים; משחקים לילדים = תקופת החופש הגדול; דייטים – יום האהבה וכן הלאה. כדאי לשלוח את האפליקציה מספיק מזמן מראש על מנת שהעיתונאים יוכלו להתנסות באפליקציה ולהכין את הכתבה מבעוד מועד.

 

ודבר אחרון, חשוב לוודא כי האפליקציה מותאמת לכל סוגי הטלפונים. זה לא נעים כאשר עיתונאי או בלוגר מנסה להוריד את האפליקציה ששלחתם לו ומתברר כי היא אינה מותאמת למכשיר (וקחו בחשבון שבלוגרים וכתבי טכנולוגיה בדרך כלל משתמשים במכשירים המתקדמים ביותר). אם המכשיר שלכם אינו תואם לסביבת הפעלה כלשהי או דגם מסוים – דאגו לציין זאת.

תגובות
הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.