16 נובמבר 2014 | גיא פרמינגר
10 טיפים לגיוס הון למתחילים

גיוס הון ממשקיעים הינו תהליך מורכב, אשר בד"כ אורך זמן רב יותר מהמצופה ולעיתים קרובות דורש משאבים רבים, להלן 10 טיפים חשובים אשר יש לשנן לפני היציאה לגיוס עתידי:

גיוס הון ממשקיעים הינו תהליך מורכב, אשר בד"כ אורך זמן רב יותר מהמצופה ולעיתים קרובות דורש משאבים רבים, להלן 10 טיפים חשובים אשר יש לשנן לפני היציאה לגיוס עתידי:

 

1. הכירו את המשקיע

 

לפני פנייה למשקיע על מנת לתאם עמו פגישה בדקו מי הוא המשקיע: האם הוא אנג'ל, קרן פרטית, קרן הון סיכון וכו', באילו תחומים הוא משקיע, מהם הסכומים שהוא משקיע והאם זה תואם את הצרכים שלכם. היכרות מוקדמת עם המשקיע, תחסוך מכם לפנות למשקיעים לא רלוונטיים ולבזבוז זמנו של המשקיע וזמנכם שלכם.

 

2. השתמשו בכל הקשרים וההיכרויות הקודמות שלכם על מנת להכיר משקיעים

 

תמיד אפשר לפנות ישירות למשקיע ולעתים זה אף עובד, אך כדאי לנסות ולמצוא קשר חזק יותר אל המשקיע, בכדי לשפר את הסיכויים לקבל תשומת לב. אל תשכחו כי משקיעים מקבלים פניות רבות ביום ולכן, קשר טוב אל אותו המשקיע יגדיל את הסיכויים לקבל מענה. כמו כן, מומלץ להתייעץ עם נותני השירותים והיועצים של החברה, כגון עוה"ד ורוה"ח, אשר יכולים לסייע בחיבור למשקיעים, תודות להיכרויות ולניסיון העשיר שלהם בתהליכי גיוס הון.

 

 

3. הגיעו מוכנים 

 

לאחר שמשקיע הביע התעניינות ונקבעה פגישת היכרות, זוהי ההזדמנות שלכם להציג את המיזם והחזון שלכם. הגיעו לפגישה עם כל החומרים והתכנים ודעו לענות על כל השאלות (בנוגע למוצר, לשוק, לאסטרטגיית ה-Go to Market, לתקציב הדרוש, איזה סכום אתם מבקשים לגייס ולמה ישמש הכסף, כמה אחוזים אתם מעוניינים לתת למשקיע וכו'). היו יסודיים ושדרו אמינות.

 

4. מצגת טובה

 

הכינו מצגת משקיעים ברורה עם כל הפרטים הנחוצים, אך עם זאת לא ארוכה מידי ועניינית. היו מוכנים לכל שאלה. וודאו שיש לכם שקף מענה לכל אחת מהשאלות הצפויות, גם אם לא התכוונתם להציג אותו. תמיד טוב להראות למשקיע כי אתם צופים את השאלות שלו מראש, מאחר וזה מעיד כי תצפו את האתגרים שבדרך.

 

5. צוות

 

השתדלו לבנות צוות מלא, כלומר, צוות שיש בו את כל הפונקציות הנדרשות: איש טכני, איש שיווק וביזנס. אם אין לכם צוות מלא, היו פתוחים בפגישה עם משקיעים לצירוף אנשים לצוות, קרי, הביעו הסכמה עם הצורך לבניית צוות מלא ונכון. אל תשכחו כי משקיעים נוטים להשקיע לרוב בצוותים חזקים, זה הדבר הראשון אותו הם מחפשים. נסו לצרף לבורד של החברה אנשי מפתח מהתעשייה, אשר יש להם ניסיון רב בתחום הספציפי שלכם, ויוכלו לייעץ לכם רבות. מדובר בהבעת אמון במיזם שלכם, של אנשים שכבר עשו זאת בעבר.

 

6. ולידציה מהשוק

 

לפני פגישה עם משקיעים פוטנציאליים, צאו לפגישות עם לקוחות פוטנציאליים. הכוונה ב"לקוחות פוטנציאליים", היא לא לחברים, משפחה, והשכנים שלכם. משמעותה של ולידציה מהשוק היא להוציא משאבים קטנים ככל האפשר בכדי להיות מסוגל להראות אב-טיפוס, ואז להיפגש עם כמה שיותר לקוחות פוטנציאליים רלוונטיים. האימות הטוב ביותר הוא באמצעות קבלה של מכתב כוונות. במידה וזה לא מתאפשר, נסו להשיג סוג מסוים של מחויבות מהם לעשות שימוש במוצר/שירות.

 

7. הציגו מודל עסקי

 

במהלך חיי הסטארט-אפ, סביר להניח כי המודל העסקי ישתנה, לעיתים אף כמה פעמים. עם זאת, אין זה נוגד את העובדה כי עליכם לצפות באופן ברור מהיכן הרווחים יגיעו. זה נכון כי רוב החברות נמכרות עוד לפני שהן מראות הכנסות וכי כמות גדולה של משתמשים מהווה שווי לחברה, אך אלה אינם פרמטרים מספקים כאשר אתה נבחן להשקעה.

 

8. Bootstrap   - התקדמו עם המיזם

 

ככל שתוכלו בצורה עצמאית לפני יציאה לגיוס. כלומר, אם תוכלו להביא נתונים כבר על ביתא שביצעתם או פיילוטים, להראות איך המוצר עובד, לראות את התנהגויות המשתמשים בו ואת ההתחייבות של המשתמשים למוצר-  כל אילו ישפרו את סיכוייכם לקבל השקעה. כיום, גם המשקיעים הפרטיים אינם משקיעים על פי מצגת או רעיון בלבד. שום מצגת, תכנית עסקית או מודל עסקי לא ימכרו את הסיפור יותר טוב מאשר תוצאות. בנוסף, משקיעים פוטנציאליים ירצו לראות שיש לכם את היכולת להשתמש ביעילות רבה במשאבים מצומצמים, מאחר וכך הם גם מצפים כי תנהגו בהשקעה שלהם.

 

9. היפגשו עם כמה שיותר משקיעים רלוונטיים

 

רוב היזמים צריכים לפגוש עשרות של משקיעים על מנת להגיע למסמך עקרונות.

 

10. קבלו ביקורת ומשוב בברכה

 

כאשר אתם פוגשים משקיעים, היו פתוחים לתגובות שונות מצידם. אל תשקעו בוויכוחים גם אם אינכם מסכימים עם כל תגובה, אך אל תנסו לרצות תמיד. השתדלו ללמוד מכל משוב ולקחת עמכם ביקורת בונה, קרי, ללמוד ולהשתפר מפגישה לפגישה ככל שניתן.

תגובות

1. ארז | 13 דצמבר 2014

גיא-כתבה נהדרת ותמציתית


הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.