17 דצמבר 2014 | שירלי קויפמן
יזמות נשית – מה אתם יודעים באמת?...

לא מעט נכתב על שוויון מגדרי בתחום התעסוקה. מעבר לסטטיסטיקות אודות השכר הלא שוויוני של נשים שכירות (כ-81% משכרו השעתי של הגבר), מחקרים רבים הראו כי נשים תופסות את תנאי השכר שלהן ואפשרויות הקידום שלהן כירודים.

לא מעט נכתב על שוויון מגדרי בתחום התעסוקה. מעבר לסטטיסטיקות אודות השכר הלא שוויוני של נשים שכירות (כ-81% משכרו השעתי של הגבר), מחקרים רבים הראו כי נשים תופסות את תנאי השכר שלהן ואפשרויות הקידום שלהן כירודים. אחד ההסברים השכיחים לתופעה הוא המחויבות של נשים לטיפול בבית ובמשפחה, ועקב כך התפשרות על השכר. כך, ציפו גם החוקרים פרופ' מאיר יעיש ופרופ' חיה שטייר, למצוא במחקרם שנשים יעדיפו משרות המציעות תנאי העסקה "גמישים יחסית וכי מאפיינים אחרים של תנאי ההעסקה "יפצו" אותן על השכר הנמוך". הם התבדו. המחקר העלה שמקצועות עם ריכוז גבוה של נשים, לאו דווקא מאפשרים גמישות בעבודה ושקט נפשי. להיפך, הם יוצרים הרבה לחץ ולמעשה הפיצוי אינו מתרחש.

 

עם ממצאים כאלו ואחרים היה ניתן לצפות שהתמריץ הגבוה לעבור לעולם העצמאות יגרום לכך שיהיו יותר נשים יזמיות מגברים, או לפחות במידה שווה, אך גם בתחום זה הפערים נשמרים.

 

הפנייה שלהן ליזמות כאפיק תעסוקתי מעודדת. אך עם כל הפעילות והמודעות בתחום, מספר היזמיות עדיין נמוך ביחס לגברים. מחקר הGEM בישראל חושף בפנינו שאנו עדיין רחוקים מאוד מיעד של כמות שווה בין גברים לנשים בתחום היזמות. מהמחקר עולה כי על כל 100 גברים יזמים יש 50 נשים. נתון זה מפתיע בעיקר, נוכח הפערים בשוק התעסוקה השכיר.

 

לשיעור הנמוך של נשים יזמיות מספר סיבות. מאחר שהשאיפות וההחלטות בעניין קריירה מתגבשות בגיל צעיר, חשיפה של נשים ליזמות והעמדת מודלים אפקטיביים של נשים יזמיות ומצליחות כבר בגיל צעיר, הינה גורם חשוב. עם זאת, אני נזכרת בתקופה בה עבדתי כמנהלת מרכז ליזמות עסקית לבני נוער. לא פעם, מצאתי את עצמי בשיחות ארוכות עם אותה סמנכ"לית צעירה בת 16: שאפתנית, חדורת מוטיבציה ומוכשרת שמתעקשת להישאר הסגנית של המנכ"ל שהתאהב ביוקרת התפקיד.  היא העדיפה להתעסק בעשייה ולא השכילה להבין את התרומה האמיתית שלה למיזם העסקי ולהנעת הקבוצה התוססת.

 

התפיסה הזו, מתברר, משפיעה גם על נשים בוגרות: בסדרת מחקרים שערכה פרופ' איילה מלאך פיינס נמצא כי אחת הסיבות לפערים באחוזי היזמות הינה שלנשים מידה מועטה יותר של בטחון עצמי ביחס לגברים בכל הנוגע ליזמות עסקית. חיזוק הביטחון העצמי הוא אמנם קריטי, אך אינו הגורם היחיד המשפיע.  ללא הכשרה מתאימה ושינוי מערכת הערכים בחברה בדבר תפקידיהן של נשים לא ניתן יהיה להצליח בשינוי המיוחל. על מנת שנצליח כמעוף לקדם את אחת המטרות העיקריות של משרד הכלכלה בהעלאת התל"ג, עלינו להתייחס למכלול המאפיינים של נשים יזמיות.

 

למשל, אחד הנתונים המעניינים יותר, שמגלה לנו סקר ביטוח לאומי, ששכרן הממוצע של נשים עצמאיות ב2011 היווה רק כ- 69% משכרו החודשי הממוצע של הגבר העצמאי. מדוע זה קורה?

 

במחקר נוסף, עולה כי עסקים המנוהלים על ידי נשים, מאופיינים באיכות ובשירות ברמה גבוהה, אך גם ביכולת ניהול נמוכה יחסית. הבעיה אותה חוות נשים יזמיות הוא שהן משקיעות את מירב משאביהן באיכות ובשירות אך זונחות את תחום המשאבים הניהוליים (כלכלי-פיננסי, אסטרטגיה תפעולית ועוד), זו עוד סיבה בגינה אנו רואים את פערי ההכנסה גם בקרב עצמאיות.

 

אם כן, פיתוח סובלנות לנוכח כישלונות, הקניית מיומנויות עסקיות ופיננסיות, החדרת תפיסת יזמות כמסלול קריירה מוערך ומבוקש לנשים והקמת רשתות תמיכה לנשים יזמיות. כל אלו עמדו לנגד עיננו כאשר התאמנו לנשים את התכנית המצליחה "יוזמים עסק" של הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים. מגוון מרצות מרשימות ומצליחות, דגש על ההיבט המקצועי והפיננסי וכמובן, מפגשי פורום עסקים בהנחייתן של מיטב המרצות בתחום הנטוורקינג (שהינם חלק מתכנית יוזמים עסק). כל אלו על מנת להבטיח התייחסות נכונה לעידוד עסקי נשים ברי קיימא.

 

לשמחתי, יש לי את ההזדמנות לקחת חלק בעידוד נשים ליציאה לעצמאות. מאז החל מערך מעוף של הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים, לפעול עם קורסי יזמות עסקית, נשים רבות פוקדות את התכנית "יוזמים עסק".

 

אני מזמינה את מי מביניכן, שחולמת ומתעניינת על עסק משלה ורוצה לקבל את הכלים לכך, לבוא ולהירשם למסלול יוזמות עסק בעלויות ממומנות של משרד הכלכלה.

תגובות
הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.