24 פברואר 2015 | אמיר רווה
שלום, אני אמיר ואני מכור למשברים

עוד יזם כתב לי השבוע "אמיר, אני בנקודת שבר נוראית". מי מאיתנו היזמים, בשלב כזה או אחר בדרך לא חווה לפחות משבר בתהליך האינסופי הזה. השאלה היא איך אנו חווים אותה ומה מפיקים ממנה.

עוד יזם כתב לי השבוע "אמיר, אני בנקודת שבר נוראית". מי מאיתנו היזמים, בשלב כזה או אחר בדרך לא חווה לפחות משבר בתהליך האינסופי הזה. השאלה היא איך אנו חווים אותה ומה מפיקים ממנה. 

 

אני רוצה להציע שנקודת שבר היא פשוט הכרזה על כך שיש פער ניכר בין הציפיות שלנו ממה שחשבנו שנוכל ליצור לבין המצב בפועל.

 

אמרנו שיהיו 5 לקוחות החודש ויש רק אחד, אמרנו שנסיים MVP בפברואר ואנחנו רחוקים, אמרנו שאנחנו צוות מנצח ובפועל האגו מנהל אותנו, אמרנו שהמיזם שלנו מוביל מהפכה בפועל איבדנו אמונה במיזם וברעיון או אפילו תחושה פנימית שהעסק פשוט לא עובד כמו שהוא אמור לעבוד.

 

מתישהו כולם מגיעים לנקודה הזו... גם אני, האמת לפחות פעם בשבוע. אני אסביר:

 

נקודת שבר היא כנראה ההזדמנות הכי גדולה של צוות לעשות הבדל משמעותי בהתנהלות שלו. סוג של כלי ניהולי לתוצאות בלתי רגילות.

 

נקודת שבר היא הדרך לומר סטופ!  - "אנחנו תכננו משהו, בפועל קורה משהו אחר ואנחנו אחראים מספיק על מנת לעצור ולראות מה לא עובד. מה חסר ומה נדרש, כדי שאנחנו נחזור למסלול. האם נדרשות פעולות חדשות? משאבים? יצירת הזדמניות?

 

לפני הכל מומלץ לעשות שני דברים: לוותר על הדרמה ולא לחפש מי אשם.

 

אני רוצה להציג לך דרך התמודדות עם נקודת השבר על מנת להחלץ ממנה ולייצר ביצועים יוצאי דופן מתוך אותה נקודה.

 

שלב א' - ההכרזה

 

כשאני חש שהצוות והמיזם נמצאים בנקודת שבר אני מצהיר עליה. אני מכנס את כל הצוות ומסביר מדוע לדעתי אנחנו בנקודת שבר. ללא דרמה.

 

לאחר מכן, כאן נדרשת תקשורת כנה והקשבה נדיבה אמיתית, אנחנו מחליטים בתור צוות להניח את כל שיחות הייאוש, הדרמה והאשמות בצד (המטאפורה האהובה עלינו היא להשאיר אותן מחוץ לחדר שימתינו לסוף הישיבה) וזאת על מנת לאפשר לעצמנו את ההזדמנות לחשוב על דברים חדשים.

 

שלב ב' - ההקשר

 

בשלב זה אנו עושים שיחת הקשר. מהו ההקשר הגדול? מהי התמונה הכוללת? מדוע אנחנו עושים מה שאנחנו עושים? לדוג':

 

- מיזם Medical – "אנחנו הולכים להביא בריאות ורווחה למיליוני אנשים"

- מיזם ה- E-Commerce – "אנחנו הולכים להוזיל את המחירים לצרכן הסופי ולשפר את חווית הקנייה ואיכות החיים של עשרות מיליוני צרכנים ברחבי העולם"

 

שלב ג' - חיבור למציאות

 

ת'כלס, בודקים מה לא עבד ומה חסרבאופן הבא:

 

- מה הבטחנו ותיכננו שיקרה עד היום

- מה לא עובד? מה חסר? מה נדרש?

- בוחנים את הפעולות וההזדמנויות שהיו לנו עד כה על מנת לראות מה הביא לתוצאות ומה לא

 

אחרי שיחת הקשר מעמיקה, בה אנחנו מוודאים שכולם באמת רתומים למטרה, אנחנו מזכירים לעצמנו ולחברי הצוות האחרים בסבב שיחות למה אנחנו חלק מהפרוייקט.

 

שלב ד' - תוכנית פעולה

 

בשלב האחרון, אנו מתכנסים, לפעמים לאחר הפסקה של כמה שעות, לדון בהזדמנויות החדשות שניצור - איזה pivotעלינו לעשות על מנת ליצור תוצאות בלתי רגילות שאליהן אנחנו יכולים להתחבר. כיצד ניתן ליצור הזדמנויות ופעולות חדשות, חשיבה מחוץ לקופסא ובחינת כיוונים חדשים.

 

זכרו, "לא נוכל לפתור את הבעיות של אתמול עם אותה צורת חשיבה שיצרה אותן" – אלברט איינשטיין.

 

יש לכם נקודת שבר שאתם רוצים להתייעץ איתי לגביה?

 

אני מזמין אתכם להשיב לי במייל חוזר ונשוחח...

 

אם הינך יזם או יזמת  -אני מקיים שבוע הבא שבוע פתוח ואשמח להפגש איתך לכוס קפה ולשמוע עוד על המיזם שלך.   amir@emgi.co.uk

 

ביחד נגיע רחוק,

 

אמיר

תגובות
הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.