4 מרץ 2015 | יהודה רגב
כיצד לא להיכשל ב"עמק המוות" של הסטארט אפים?

מאז האקזיט המפורסם של ICQ רבים נוהרים להקים סטארט אפים שיביאו את האקזיט הנחשק. בשנה האחרונה נרשמו אקזיטים מרשימים. הבעיה היא שרוב הסטארט אפים נכשלים. רק 2.5% מכל הסטארטאפים שקמו בישראל הצליחו לשרוד לאורך זמן.

מאז האקזיט המפורסם של ICQ רבים נוהרים להקים סטארט אפים שיביאו את האקזיט הנחשק. בשנה האחרונה נרשמו אקזיטים מרשימים.  הבעיה היא שרוב הסטארט אפים נכשלים. רק 2.5% מכל הסטארטאפים שקמו בישראל הצליחו לשרוד לאורך זמן.  יהודה רגב, מנכ"ל ReversExit, מציג תפיסה חדשה שעשוייה לשנות את אחוזי ההצלחה ולאפשר לסטארט אפיסטים לצלוח את השלב המכונה "עמק המוות".

 

חלום האקזיט נראה קרוב מתמיד. בתקופה האחרונה שומעים מדי שבוע פעם אח או יותר על עוד אקזיט ועוד מיליונרים חדשים בישראל. אך האם חלום הסטארט אפ והאקזיט המהיר כל כך קל ופשוט? רוב חברות הסטארט אפ לא מצליחות לדאבוננו. ממחקר מקיף שערכה ReversExit בשיתוף עם חברת IVC, בקרב 10,000 חברות פעילות ולאורך כ-15 שנה, עלה כי רק 2.5% מכל הסטארטאפים שקמו בישראל הצליחו לשרוד לאורך זמן (בעולם הנתון הזה עומד על 10%). רק 139 חברות מתוך כ-5400 שהחזיקו מעמד לאורך השנים. זאת אומרת שרק ארבעה מכל מאה סטארטאפים מגיעים לשלב בו הם מצליחים, ורק ארבעה מחמש מאות מצליחים גם לצמוח באופן עצמאי.

 

הסיבה העיקרית לכך היא חוסר יכולת של סטארט אפים רבים לעבור את "עמק המוות"  או Valley of Death – התקופה שבין המימון הראשוני של הסטארט-אפ, בה הוא מתחיל לצבור תזרים מזומנים שלילי, ועד לשלב שבו תזרים המזומנים הופך למאוזן. מרבית חברות הסטארט אפ צולחות את שלב פיתוח ובחירת הטכנולוגיה וחלקן גם את שכבת פיתוח המוצר, אך מרביתן נכשלות בכל מה שקשור להגעה לשוק. בתקופה זו, בדרך כלל יש מעט מימון נוסף לחברה, בעוד ההוצאות גדלות כתוצאה מהצורך להתרחב, כך שהיא חשופה לדרישות של תזרים מזומנים. הסיטואציה המתמשכת של שריפת מזומנים ובצידה אי יכולת לפגוש את הצרכנים והלקוחות, תוך מעבר משלב הפיתוח לשלב העיסקי ויצירת תזרים מזומנים חיובי פוגעות בחברות ורבות מהן קורסות.

 

מינוף ומקסום ההתאמה של האקו-סיסטם

 

אז כיצד ניתן להביא סטארט אפ להצלחה? הצלחת סטארט אפים לעבור את התקופה הזו תלויה במידה רבה במינוף ומקסום ההתאמה של האקו-סיסטם  הסובב את הסטארט אפ, הכולל מלבד היזמים גם את המשקיעים, המנטורים, חברות טכנולוגיה ותיקות, לקוחות מטרה וספקיות השירותים.החוכמה היא לשנות את המודל. מרבית הסטארט אפים מתחילים בלפתח את הרעיון, לפני שהם חושפים אותו לעולם כדי לבקש מימון, ולעיתים לחפש רוכשים. אנו מאמינים כי יש צורך ליצור שותפויות אסטרטגיות כבר בשלב הפיתוח ההתחלתיים. משמעות הדבר: שינוי מעגל החיים של הסטארט אפ והגדלת את סיכוי ההצלחה שלו לשרוד.

 

איך עושים זאת? באמצעות פטנט ייחודי המבוסס על כלים אנליטיים מתקדמים, מנועי חיפוש, אינדקסים טקסטואלים, ביג דאטה ומידע רב נוסף הנשאב מאתרי האינטרנט המובילים בעולם, פיתחנו מודל שמסייע לבצע איבחון אוטומטי מקיף לכל סטארט אפ, במטרה לזהות מי הם השותפים האסטרטגיים האידיאליים עבורו, ומיהם השחקנים בתעשיית הסטארטאפים המתאימים לסייע לו להצליח בדרכו. התחברות לתאגיד בשלב מוקדם, יכול להזניק את הפופולאריות של הסטארט אפ ולהפוך אותו למבוקש ומחוזר מיידית.

 

כך, חברות ההזנק משפרות את סיכוי ההצלחה שלהן לגייס השקעה דרך משקיעים בכלל ודרך אתרי CrowdFunding בפרט, שיעדיפו להשקיע בסטארטאפים המגובים בשותפים אסטרטגיים בוגרים שמזניקים אותם לשוק. במקרה הצורך, אנו גם מסייעים בחיבור בין השחקנים בפועל בהתבסס על יכולות ושיטות שפותחו בה. באמצעות המודל, יכולים להפוך הסטארטאפים לאטרקטיביים בעיני משקיעים, מנטורים, אקסלרטורים, ספקים וכל יתר השחקנים בתעשייה.

 

 

היתרונות העיקריים של השינוי במודל הקיים הינם היכולת להגדיל את סיכוי הסטארט-אפ לגייס כסף, כמו גם להגדיל את סיכויו לצמוח בשוק ובכך להקטין את אחוזי הכישלון של הסטארטאפים בתעשייה בזמן הכי קריטי, לצד היכולות להפחית את מספר סיבובי גיוס ההון והדילולים הנהוג בתעשייה ושיפור משמעותי של ה-ROI למשקיעים. 

 

כיצד מצטרפים לשינוי המודל?

 

בימים אלו הקצנו לכל מדינה כמות מוגבלת של הרשמות, וסטארט-אפים מישראל יכולים כעת להגיש בקשה להתקבל לרשימת ההמתנה דרך האתר ועם תחילת הפעילות הצפויה בחודשים הקרובים יתחילו הראשונים שברשימה לקבל הזמנה להיכנס לפלטפורמה החדשה ולהינות משרותיה.על פי המודל של ReversExit, כל הפעילות מבוצעת על פי תוצאות והצלחה, ולסטארט-אפ אין כל עלות או התחייבות אלא אם כן הושגה עבורו הצלחה.

תגובות
הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.