23 מרץ 2015 | עידן מאיר
6 טיפים שיעזרו לך למצוא שותף לסטארט-אפ

אחד האתגרים המשמעותיים ביותר בהקמת סטארט-אפ, עומד בפני היזם ממש בצעדים הראשונים שלו – מציאת השותפים הנכונים לצעוד עימם במסע. החיפוש אחר השותף הנכון עשוי להיות ארוך ומייגע, אולם מדובר במשימה שהחשיבות שלה גבוהה מאין כמוה שכן האנשים שמאחורי הסטארט-אפ, כל סטארט-אפ, הם המפתח להצלחה או הכישלון שלו.

אחד האתגרים המשמעותיים ביותר בהקמת סטארט-אפ, עומד בפני היזם ממש בצעדים הראשונים שלו – מציאת השותפים הנכונים לצעוד עימם במסע. החיפוש אחר השותף הנכון עשוי להיות ארוך ומייגע, אולם מדובר במשימה שהחשיבות שלה גבוהה מאין כמוה שכן האנשים שמאחורי הסטארט-אפ, כל סטארט-אפ, הם המפתח להצלחה או הכישלון שלו.

 

במציאות שבה יותר ויותר סטארט-אפים קמים בכל יום, הביקוש אחר השותפים הטובים באמת – עולה והתחרות נעשית צפופה יותר ויותר. בפוסט שלפניך, ניסיתי לרכז 6 טיפים שסייעו לי באופן אישי במציאת השותף המדהים שיש לי היום ב-Zikit, אני תקווה שהם יסייעו גם לך בתהליך החיפוש.

 

1. הגדר לעצמך את השותף האידיאלי

 

בין אם מדובר בשותף טכנולוגי, מעצב או איש פיתוח עסקי, חשוב שתגדיר לעצמך היטב מיהו השותף הנכון עבורך ומיהו אותו אדם שאיתו אתה רוצה להרים את המיזם ולהגשים את הרעיון. בכדי להגדיר זאת בצורה טובה, אני מציע שתיקח לעצמך דף ועט (כן, אני מחכה..) ותכתוב לעצמך מהם אותם דברים שאתה "מביא לשולחן"? מהם התכונות, היכולות או הידע שייסעו בבניית החברה? מנגד, נסה לחשוב מהן המקומות שבהן אתה חלש? איזה תכונות, יכולות או ידע חסרים לך בכדי לגרום לדברים לקרות? – אלו הם הדברים שאתה מחפש בשותף שלך. נוסף על כך, מאחר ואתה הולך לבלות עם השותף שלך את רוב זמנך, נסה לחשוב על מאפיינים נוספים שחשובים לך שיהיו בו, בין אם מדובר בתפיסות חברתיות, תחביבים, תחומי עניין או דברים אחרים שחשובים לך. האם זה מישהו שתרצה לשבת איתו על כוס בירה בערב סתם ככה או אחרי שתקבלו סירוב ממשקיע?

 

2. נסה להיות בכל מקום

 

לשמחתך, תעשיית הסטארט-אפים היום היא כזו שמזמנת המון הזדמנויות למציאת השותף הנכון. החל מאתרים כמו Founder-Nation, Founder2b או CoFoundersLab וכלה בקבוצות פייסבוק, לינקדאין או אפילו קבוצות מיטאפ שזו כל מטרתם, כמו הקבוצה הזו למשל.

 

רגע לפני שאתה מפרסם מודעה בכל אחד מן הערוצים האלה, זכור כי חשוב שתהיה מנוסחת היטב. הן ברמת תיאור השותף הרצוי, הן ברמת תיאור הרעיון (אפילו אם בקווים כלליים) והן ברמת העיצוב.
בנוסף לפרסום המודעות  שלך בערוצים הווירטואליים השונים, המלצתי אליך היא להכין גם מודעה מודפסת ואותה לתלות בלוחות רלוונטיים כמו אלו שנמצאים באוניברסיטאות, חללי עבודה משותפים וכדומה. מניסיוני, הכוח שיש למודעות מודפסות אלה הוא גדול הרבה יותר ממה שנדמה ברגע הראשון.

 

הזדמנות נוספת למציאת השותף הנכון מלבד פרסום המודעות, הינה הגעה למיטאפים. על אף שישנם מפגשים שמיועדים ספציפית לנושא הזה ומומלץ מאד להגיע אליהם, גם מפגשים אחרים אשר אינם עוסקים במציאת שותפים – מהווים הזדמנות מצוינת למצוא את השותף הנכון. בהקשר הזה, אני ממליץ למי שמחפש שותף טכנולוגי – לנסות להגיע דווקא למפגשים העוסקים בטכנולוגיה או האקתונים שכן שם נמצא הפוטנציאל הגדול ביותר שלך.

 

 

3. אל תהיה כמו כולם

 

אם הגעת עד לכאן בקריאה, סיכוי סביר שגם אתה מחפש שותף. כפי שכבר ציינתי מקודם, הביקוש אחר שותפים איכותיים הינו רב והתחרות צפופה. הדבר נכון על אחת כמה וכמה כאשר מדובר בחיפוש אחר שותף טכנולוגי. מסיבה זו, חשוב שתבדיל את עצמך מן השאר. נכון, הרעיון שלך באמת מדהים, אבל ככל הנראה גם הרעיונות האחרים שמסתובבים להם שם בחוץ טובים למדיי ולכן, היכולת שלך "למכור" את הרעיון ואת עצמך – קריטית.

 

אז מה אפשר לעשות בכדי להיבדל משאר היזמים?- בעיקר להיות יצירתיים. כך למשל, במקום רק לספר על הרעיון או להראות מצגת, נסה להראות חומרים נוספים שמעידים על ההתקדמות שלך ובעיקר על הרצינות שלך במיזם. זה יכול להיות מוקאפ שבנית, סרטון שהכנת או אפילו שאלונים שמילאת עם קהל הלקוחות הפוטנציאלי.  

 

דוגמא אחרת לכך, היא ערבה, אחת היזמיות המוכשרות שפגשתי לאחרונה אשר חיפשה שותף טכנולוגי. במקום רק לפרסם מודעות, ערבה בחרה להיות יצירתית ולקחת את האתגר הזה צעד אחד קדימה ומשום כך אירגנה שבוע שלם שכל מטרתו היא מציאת שותפים (Teamup week 2015). עצם היוזמה והאירגון של אירוע שכזה, מאפשר לך כיזם להוכיח את רמת הרצינות שלך להתמודדות עם אתגרים וכך להגיע לשולחן עם "קבלות" נוספות אשר שמות אותך באור שונה מהשאר.

 

4. חלק את העוגה

 

פעמים רבות לאחר שיחה מעמיקה עם יזמים שסיפרו לי כי הם לא מוצאים שותף לאחר תקופה ארוכה של חיפושים, גיליתי כי הסיבה לכך ככל הנראה נובעת מן הדרישה המוגזמת שלהם לחלק גדול "בעוגה". ההתעקשות על אחוז מסוים מן המניות שבחברה העתידית, עשוי להוות מכשלה נוספת בתהליך החיפוש אחר השותף הנכון עבורך.  "אז איך נכון לחלק את העוגה?" – כנראה שהתשובה לשאלה הזו מאד סובייקטיבית, אולם אני באופן אישי מאמין בשותפות מלאה וכנגזרת מכך – חלוקה שווה של האחוזים. בכל מקרה, במידה והשותף הפוטנציאלי שממולך עונה על כל הקריטריונים שהגדרת לעצמך ובמידה ואכן תרצה לצאת איתו למסע המרתק שבבניית הסטארט-אפ, מוטב יהיה ששניכם תחושו כי החלוקה הוגנת, תהיה אשר תהיה. 

 

5. חללי עבודה משותפים

 

במהלך השנה האחרונה כמנהל Hubanana, נוכחתי לכמה וכמה פעמים שבהם יזמים בודדים שהגיעו לשבת במקום, מצאו את השותף הנכון עבורם למיזם באופן טבעי. ההתערבבות היומיומית עם יזמים אחרים, שלעיתים גם הם מחפשים שותפים, מאפשרת להיפתח להזדמנויות מעניינות ומשום כך מאד מומלצת בעיני. אחד היתרונות המרכזיים בהצטרפות לחלל עבודה משותף הוא החיבור לקהילה היזמית שבמקום והנטוורקינג האורגני שמתנהל בו. לא פעם, נוכחתי לראות זוג יזמים שהכירו דרך הפעילות בהאב ומאוחר יותר הפכו לשותפים מלאים במיזם כזה או אחר.

 

6. הישאר אופטימי

 

החיפוש אחר השותף הנכון לסטארט-אפ שלך עשוי להיות ארוך, מתיש ומייגע אולם זוהי ככל הנראה המשימה החשובה ביותר שתהיה לך אי פעם בבניית המיזם. אחד הדברים שהשאירו אותי אופטימי ונחוש במהלך תקופת החיפוש הייתה הידיעה כי ברגע שאמצא את השותף הנכון, חלק גדול מן ההצלחה של המיזם מובטח שכן כמו שציינתי מקודם, בסופו של דבר – הכל אנשים. כיזם, ברור היה לך כבר מן ההתחלה שהדרך הולכת להיות מלאה באתגרים מורכבים אשר יהיה עליך להתמודד איתם. מסיבה זו, תן לעצמך טפיחה על השכם, הרם את הראש – וקדימה הסתער. האתגר הראשון שלך מחכה לך, אז שיהיה בהצלחה! 

תגובות
הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.