10 ספטמבר 2013 | כפיר פלדמן
מרעיון ועד לקו הייצור: חמישה שלבים בדרך לפיתוח מוצר

תהליך פיתוח פטנט הוא מסעיר ומרגש. אלה השלבים שתעברו בדרך

 

עולם היזמות והפטנטים מאופיין בתחרות רבה. האפשרויות הטכנולוגיות המתרחבות וקהל הצרכנים הדורשני מביא למצב שבו גם כאשר יש רעיון טוב למוצר שיכול בהחלט להצליח, עליך ללטש אותו ולנהל את תהליך הפיכתו מרעיון למציאות במקצועיות רבה.

 

כחברה המלווה יזמים וממציאים, משלב הרעיון ועד לשלב המוצר, אנו בוחנים את הרעיון, סיכויי ההיתכנות שלו, מייעצים ומהנדסים אותו, בודקים את הטכנולוגיות האפשריות לפיתוחו ומביאים אותו אל קו היצור ולעיתים אף לקו ההפצה והשיווק.

 

ריכזנו עבורכם את חמשת השלבים העיקריים בפיתוח פטנט:

 

1. ניתוח ואפיון:

 

בשלב זה יש לבדוק מהם תנאי השוק, מי קהל היעד, מהם המוצרים המתחרים הקיימים בקטגוריה, מה היתרונות והחסרונות שלהם. בנוסף, צריך להגדיר את היתרונות והחסרונות גם של הרעיון שלנו, לבחון את חומרי הגלם, לבדוק מהן הטכנולוגיות העומדות לרשותנו לשם פיתוח, ייתכן שנגלה צורך בפיתוח טכנולוגיה חדשה. בנוסף, בשלב זה יוגדרו מאפייני המוצר - דרישות ייצור ותפעול, תקני בטיחות הנדסת-אנוש וכמובן המראה העיצובי.

 

2. פיתוח קונספט:

 

כנגזרת של כל המידע שנאסף בשלב הראשון, יש ליצור כמה אופציות אפשריות לפיתוח. בשלב זה יכולות להיות כמה צורות למימוש הרעיון, אשר נבדלות זו מזו בעיצוב, בחומרים, בטכנולוגיה, בממשק המשתמש ובתחומים נוספים. בשלב זה יש לבנות דוגמה ראשונית לכל אחת מהאפשרויות, על מנת לבחון מחדש יתרונות וחסרונות של כל אחת מהאופציות לפיתוח.

 

3. תכנון לפרטים:

 

לאחר שבוחרים את הקונספט המתאים ביותר לפיתוח, מבצעים תכנון הנדסי מדויק ומפורט של המוצר. בשלב זה יש להתמקד הן בפן העיצובי ובממשק המשתמש, אך גם בטכנולוגיה, בחומרים, גודל, מכניקה (במידה ויש). בסיום שלב זה יהיה אפשר להגיש שרטוטים לרשם הפטנטים ולהתחיל להציג הדמיות ממוחשבות של המוצר על מנת לגייס משקיעים.

 

 

4. בניית אב טיפוס:

 

אב הטיפוס ייבנה על מנת להפוך את המוצר למוחשי, דומה ככל הניתן לזה שיצא מפס הייצור. 

 

דגם האב טיפוס יציג את המראה העיצובי של המוצר אך לא נסתפק רק בכך: יוצגו בו גם החומרים, המגע, הנדסת האנוש והמנגנון המכני.

 

לאחר יצירת אב הטיפוס מקיימים סבב ניסויים למוצר, שיבחנו את המוצר על כל היבטיו: תפעול, חיבור בין החלקים, פונקציונליות, וארגונומיה. בנוסף, בשלב זה ייעשו בדיקות תקינה בהתאם לתחום המוצר: רפואי, צבאי, בטיחותי ועוד.

 

בתום סבב הניסויים ייעשו התיקונים הסופיים עד לקבלת אב טיפוס סופי, ממנו ייגזר תיק הייצור.

 

5. ייצור:

 

הייצור יחל בבניית תבניות מוצר, הכנה והתאמה של פס הייצור לשלבי הבניה של המוצר. לצורך הייצור יש להכין תיק ייצור הכולל בתוכו: קבצי תלת מימד של המוצר הסופי, שרטוטים של המוצר וחלקיו כולל הוראות ייצור לכל חלק וחלק, מפרט הכולל את כל החלקים המרכיבים את המוצר (BOM) וסדר הרכבת החלקים ליצירת המוצר המוגמר.

 

תהליך פיתוח פטנט הוא מרתק ומרגש. חשוב לזכור כי רעיונות טובים צריכים לעבור תהליך פיתוח מקצועי על מנת להפוך לממשיים ושימושיים.

 

למרות שמדובר בתהליך פיתוח בו השלבים ברורים וקבועים, חשוב לזכור שתהליך פיתוח פטנט הוא דינמי ויש גורמים שונים שיכולים להשפיע עליו בכל אחד מהשלבים.

 

כתיבת תוכנית עסקית מפורטת ככל הניתן, השגת משקיעים וצוות שילך איתך לאורך הדרך; פיתוח תהליך אפקטיבי ויעיל; גמישות מחשבה; פתיחות ויצירתיות; והרבה דבקות במטרה - כל אלה  יוכלו להביא את הרעיון שלך לכדי מימוש.

תגובות
הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.