30 ינואר 2019 | עו"ד (רו"ח) מאורי עמפלי ועו"ד שי ארז
עשיתם רילוקיישן – היזהרו ממלכודות מס

עושים רילוקיישן לארצות הברית? אתם חשופים לדרישות דיווח ותשלום מס הן בישראל והן בארצות הברית...

עושים רילוקיישן לארצות הברית?

אתם חשופים לדרישות דיווח ותשלום מס הן בישראל והן בארצות הברית...

 

בשנים האחרונות נפוצה בישראל תופעת ה"רילוקיישן" – ישראלים העוזבים להתגורר בחו"ל, ובפרט בארצות הברית, למטרות עבודה ועסקים. לרילוקיישן יש היבטי מס רבים, הן בישראל והן בארצות הברית, וחשוב להבין אותם ולטפל בהם עוד לפני מועד העזיבה.

 

ראשית, ישראלי העובר לארה"ב אינו פטור אוטומטית מדיווח ומתשלום מס בישראל, ולשם כך נדרש כי אותו אדם יחדל להיות "תושב ישראל" לצרכי מס הכנסה. הכלל הוא שאדם ייחשב לתושב ישראל כל עוד "מרכז חייו" מצוי בישראל. לצורך קביעת "מרכז החיים" של אדם יש לבחון היכן נמצא ביתו הקבוע, היכן מתגוררים בני משפחתו הקרובה, היכן מצוי מקום העבודה או מקום העיסוק העיקריים שלו, היכן מצויים האינטרסים הכלכליים העיקריים שלו (חשבונות בנק, נכסים), היכן הוא חבר במוסדות וארגונים שונים (חדר כושר, קופת חולים, בית כנסת) ולבסוף, היכן הוא רואה את עצמו ואת מרכז חייו. העתקת מרכז חייו של אדם אל מחוץ לישראל לתקופת זמן משמעותית עשויה להצביע על כך שאותו אדם ניתק את תושבותו הישראלית והפך "תושב חוץ".

 

שנית, גם אם אדם הוא תושב חוץ, לישראל יש עדיין זכות ראשונית למסות הכנסות מנדל"ן. כך, חלה חובת דיווח ותשלום מס בישראל על הכנסות משכר דירה העולות על סכום של 5,080 ₪ לחודש, וכן על מכירה של נכסי מקרקעין בישראל.

 

שלישית, תושבי חוץ זכאים להטבות מס בקשר להכנסות פיננסיות שמקורן בישראל (רווחי הון בבורסה, הכנסות ריבית, דיבידנדים וכו'). על כן, רצוי לעדכן את הבנק בישראל על המעבר לארה"ב, אחרת הוא ימשיך לנכות מס במקור על אותן הכנסות. במקרה הצורך, ניתן להגיש דוחות להחזר מס בישראל.

 

רביעית, נכסים והכנסות אשר נותרו בישראל לאחר מועד העזיבה מקימים באופן טבעי חבויות דיווח וחבויות מס בארצות הברית במקרה של עזיבה לארה"ב. בדומה לדין המס בישראל, גם לפי הדין בארה"ב, תושב ארה"ב (US Person) חייב בדיווח ותשלום מס על הכנסותיו בכל מקום בעולם. פירוש הדבר הוא שתושב ישראל לשעבר חייב בדיווח לרשויות המס בארצות הברית על כל ההכנסות בגין הנכסים שנותרו לו בישראל – דמי שכירות, רווחי הון, שבח ממכירת זכויות במקרקעין ובפרט דירות מגורים ועוד.

 

המצב מסתבך כאשר מדובר על אפיקים פטורים בישראל, אשר חייבים ככל הנראה במס בארה"ב. כך לגבי רווחים שמצטברים בקרנות השתלמות ואפיקים פנסיונים פטורים, כגון קרנות פנסיה וביטוח מנהלים. מכשירים אלו עלולים ליצור חבות במס בארה"ב, ללא קשר לפטור ממס בישראל. בעידן של היום, בו מתבצעת החלפת מידע בין המדינות באופן חופשי יותר ויותר, סביר להניח כי רשויות המס בארה"ב יקבלו מידע על חשבונות אלו. על כן, רצוי לקבל ייעוץ ממומחה מס אמריקאי בסוגיה.

 

חמישית, אופציות שניתנו לעובדים טרם עזיבתם את ישראל עלולות לגרום להטלת מס גם בישראל וגם בארה"ב. סוגיה זו מצריכה פתרון לפני עזיבת ישראל. במידת הצורך, ניתן להגיש בקשה לקבלת החזר מס על אופציות אשר הבשלתן (vesting) הייתה לאחר עזיבת ישראל.

 

לסיכום, גם לאחר עזיבת ישראל, חשוב להישאר ערים לחובות הדיווח ותשלום המס, הן בישראל והן בארה"ב, על מנת להימנע מכפל מס ומחשיפה לסנקציות אזרחיות ופליליות בשתי המדינות.

תגובות
הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.