16 מאי 2015 | מיכאל מזרחי
יזמות טכנולוגית בירושלים - חלוציות חדשה ומרגשת

"אומרים שהיה פה שמח לפני שנולדתי, והכל היה פשוט נפלא עד שהגעתי שומר עברי על סוס לבן, בלילה שחור על שפת הכינרת טרומפלדור היה גיבור תל אביב הקטנה, חולות אדומים, ביאליק אחד, שני עצים שיקמים, אנשים יפים מלאים חלומות ואנו באנו ארצה לבנות ולהיבנות, כי לנו, לנו, לנו ארץ זאת"

"אומרים שהיה פה שמח לפני שנולדתי, והכל היה פשוט נפלא עד שהגעתי שומר עברי על סוס לבן, בלילה שחור על שפת הכינרת טרומפלדור היה גיבור תל אביב הקטנה, חולות אדומים, ביאליק אחד, שני עצים שיקמים, אנשים יפים מלאים חלומות

ואנו באנו ארצה לבנות ולהיבנות, כי לנו, לנו, לנו ארץ זאת" (יהונתן גפן).

 

לא פעם אני נתקף בפנטזיה עזה לעלות על מכונת הזמן ולפגוש את גדולי האומה והחלוצים של פעם. לראות בעניי את שלמדתי מהמורה חיותה בבית הספר היסודי: על החלוצים הראשונים, אהרון אהרונסון, אלכסנדר זייד וחבריהם, שהצליחו לבנות ישובים חדשים, ליצור קהילה ולבנות את המדינה שבדרך, בחריצות, בשיתוף, ביצירתיות ובענווה.

 

בתוך עולם הראליטי והמבטים השקועים במסכי המגע, חסרה לי תמיד התחושה שמשהו גדול מתרחש ושכולנו מוזמנים לקחת בו חלק חשוב.

 

בערב שלישי קריר במיוחד, באחד במאי 2012, התכנסו בחאן הירושלמי, מהנדסים, יזמים טכנולוגים, סטארטאפיסטים שלא ידעו שהם כאלה וחבורה של צעירים הוזים, לערב שאמור היה לכלול מפגש נטוורקינג (רישות עסקי) והרצאה של יזם קרן הון הסיכון JVP, אראל מרגלית.

 

אבל אותו הערב היה שונה מכל ערבי היזמות עד אז, בפעם הראשונה, מרכז האירוע לא נסב סביב הדובר המרכזי.

 

אל הבמה עלו, בזה אחר זה: סטודנטים ובוגרי אוניברסיטה צעירים, מנהיגי קבוצות יזמות, רעיונאים וסביבם קבוצות קטנות של יזמים ובפעם הראשונה – נשים! נשים סטארטאפיסטיות ירושלמיות מנהיגות!

 

בורקי עיניים, כשבאוויר מתערבב ריח בירה, אפטרשייב בושם ופיצה, הציגו כל אלה חזון של ממש: "יש לנו סטרטאפ – הסטרטאפ שלנו זה להביא סטרטאפים לירושלים!" הייתה זו דרכם החדשה להפיח חיים בעיר ירושלים ובצעירים הגדלים בה.

 

אם אמרה זו נשמעת לכם היום כמשימה מאתגרת אז באותו הערב היא נשמעה בדיונית לחלוטין.

 

אבל מי שחי את עולם היזמות הירושלמי של היום, רואה את ההתפתחות וההקמה של אקסלרטורים, 'האבים' ומרחבי עבודה משותפים הצצים כפטריות על סטרואידים אחרי גשם, מי שרואה את הגופים הבינלאומיים הגדולים והנחשבים ביותר נוהרים אל עיר הקודש, מי שפשף את העניים ולא האמין כשקרא במגזין הנחשב Time כתבה המסמנת את ירושלים כאחת מחמשת ה Tech-Cities העולות בעולם, מי שנתקל במגזין הנחשב entrepreneur.com וקרא בו מדוע ירושלים נמצאת במקום הראשון ברשימת הערים המשמשות מצע גידול לסטרטאפים, מי שיבחין ויראה את כמות שיתופי הפעולה והלמידה ההדדית בין תכניות האקסלרציה השונות שהוקמו בעיר בתמיכת הרשות לפיתוח ירושלים, שאף הקימה זרוע מיוחדת (JNext), רק בכדי לתמוך בסטרטאפיסטים וליצור עבורם קרקע פורייה לצמיחה.

 

מי שנחשף ולו במעט לאלה, יבין מדוע אני רואה את אותו ערב קריר בחאן כרגע היסטורי שבו נכחתי בחזון המתממש למציאות: להפוך את ירושלים לבירת אומת הסטרטאפ Jerusaelm - The Capital of StartUp Nation.

 

ערב שבו שהייתי אני במחיצת החלוצים החדשים.

תגובות
הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.