9 ספטמבר 2013 | יובל מעוז
"המחשבה שילד יכול למות בגלל לחיצת עכבר מוטעית היא בלתי-נסבלת"

כתבה שלישית על החיים באקסלרטור הגדול בעולם: והפעם - טעות הרת-גורל שהובילה לפיתוח מציל חיים

 

 

בשבועות האחרונים אנו מלווים את חברות הסטארט-אפ הישראליות שהתקבלו ל-MassChallenge בבוסטון, תוכנית ההאצה לחברות סטארט-אפ הגדולה בעולם. האקסלרטור מס-צ'לנג' מארח 128 חברות סטארט-אפ בקומה אחת בגורד-שחקים בוסטוני למשך ארבעה חודשים. החברות נמצאות בתוכנית מזה כחודשיים. 

 
 

 

לפני כשנתיים נתקל ד"ר גידי שטיין בסיפור על מקרה מוות של ילד שהיה יכול להימנע. רופא משפחה לחץ על הכפתור הלא-נכון במערכת המחשוב והילד קיבל בטעות תרופה שגויה. הטעות הובילה בסופו של דבר למותו של הילד.


הסיפור טרד את מנוחתו של שטיין והוביל אותו לחשוב על רשת ביטחון לרופאים, כזו שתמנע מהם לבצע טעויות במתן מרשמים. הפתרון של שטיין היה לפתח טכנולוגיה שתזהה טעויות במרשמים בזמן-אמת, בדומה למערכות המזהות טעויות ורמאויות בחברות כרטיסי-אשראי: הטכנולוגיה משתמשת בניתוח סטטיסטי רחב-היקף הבוחן רישומי תרופות, ובודקת האם עשויה להיות סכנה במרשם שהוצע בידי הרופא לחולה בזמן-אמת.


באמצעות מודל מתמטי המסתמך על ניתוח big-data מוצאת התוכנה חריגות סטטיסטיות ומאתרת טעויות. שטיין פיתח אבטיפוס וניסה אותו בהיקף מצומצם בארץ. הוא גילה שני דברים: הראשון, המקרים שהמערכת זיהתה כשגויים אכן היו טעויות, והשני, ברוב המקרים הרופאים לא היו מודעים לטעויות שנעשו.


כך הוקמה בתחילת 2012 MedAware, המנסה למנוע טעויות מרשמים קטלניות. לצד פיתוח הסטארט-אפ, משמש שטיין כסגן מנהל מחלקה פנימית ב' בבית החולים בילינסון ובנוסף, הוא כותב טור ב"הארץ" בנושא חוויות הרופא בבית החולים.


את החברה הקימו יחד עם שטיין, פרופ' איתן רופין, מבית הספר למדעי המחשב ובית הספר לרפואה באוניברסיטת תל-אביב; וטוביק בקר המתמחה במדעי המחשב בלמידה חישובית. החברה מונה כיום שישה אנשים ומסיימת בימים אלה גיוס הון ראשוני.


למס-צ'לנג' הגיעה החברה במקרה, כששטיין ראה הודעה בפייסבוק שנותרו עוד 24 שעות להירשם. הוא נרשם והחברה התקבלה לתוכנית ההאצה. לצורך התוכנית לקח שטיין חופשה לארבעה חודשים מעבודתו בבילינסון, ויחד עם שלומציון שן, מנכ"לית שצורפה לחברה במשרה מלאה, נסע לאקסלרטור בבוסטון.

 

הנוף מהמשרדים במס-צ'לנג' (צילום: גידי שטיין)

 


המטרה של שטיין בבוסטון היא לגבש אסטרטגיה לשיווק הטכנולוגיה בשוק העולמי, בדגש על ארה"ב. החברה בוחנת מה המודל העסקי המתאים לו בארה"ב ומיהם השותפים המתאימים לה, כדוגמת בתי-חולים וחברות ביטוח. המודל העסקי של החברה נשען על כך שבזכות זיהוי טעויות המרשמים מבעוד מועד, עשוי הפתרון של MedAware למנוע תמותה של מטופלים, להפחית עלויות אשפוז של בית החולים, כמו גם לצמצם את משך האשפוז של חולים.


על הפעילות באקסלטור מספר שטיין ש"הצלחנו לדבר עם לקוחות ושותפים פוטנציאלים בסדרי-גודל שלא היתה לנו אפשרות להגיע אליהם בלי מס-צ'לנג'", אומר שטיין.


איך התחושה לעבור מהעבודה במגזר הציבורי לתוך אווירה של סטארט-אפ?


"הגעתי מעולם הסטארט-אפים", מספר שטיין שהחל את מסעו המקצועי דווקא בתחום התוכנה. לאחר כמה שנים של עבודה בחברות סטארט-אפ החליט לשנות כיוון ובגיל 28 פנה ללימודי רפואה. "אני נהנה משני העולמות. אני אוהב את בית החולים ואת החוויה של להיות רופא. ההחלטה לקום ולעזוב כדי לפתח את הסטארט-אפ נבעה מסיבה יחידה, שהמחשבה שילד יכול למות בגלל לחיצת עכבר מוטעית היא בלתי-נסבלת".

 

בתמונה: ארוחת ערב חגיגת למשלחות הישראליות ביחד עם ה-JCP, ארגון פילנתרופי יהודי בבוסטון

תגובות
הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.