7 יוני 2015 | רונן פריימן
חמישה שלבים שיעזרו לכם לבחור את בית התוכנה המתאים ביותר עבורכם

החלטתם שאתם רוצים להוציא את פרויקט הפיתוח שלכם או חלקו לחברה חיצונית - אומנם ההחלטה להוציא את הפיתוח החוצה היא החלטה לא פשוטה, אבל לפניכם יש עדיין החלטה נוספת: מי יהיה בית התוכנה איתו תעבדו.

החלטתם שאתם רוצים להוציא את פרויקט הפיתוח שלכם או חלקו לחברה חיצונית - אומנם ההחלטה להוציא את הפיתוח החוצה היא החלטה לא פשוטה, אבל לפניכם יש עדיין החלטה נוספת: מי יהיה בית התוכנה איתו תעבדו.

 

בפועל ההחלטה עם מי לעבוד היא ההחלטה שתקבע איך יסתיים פרויקט החלומות שלכם!
האם תחייכו לאורך כל התהליך ובסוף תהיו מרוצים מהתוצאה, או שבכל יום תרדפו אחרי בית התוכנה שבחרתם, לא יענו לכם בטלפון ובסוף תצטרכו לשכור בית תוכנה נוסף שיתקן את הבעיות שבית התוכנה הראשון יצר?

 

אנשים נוטים לשכוח שלשכור בית תוכנה לפתח את הפרויקט שלהם זה כמעט כמו להתחתן, אתם הולכים לנהל מערכת יחסים קרובה ולבלות הרבה מאוד זמן עם מישהו שאתם חייבים לסמוך על כישוריו המקצועיים, בדרך יהיו לכם בעיות בתקשורת, ריבים, פיוסים והכי חשוב שלמרות הכל בסוף היום תמשיכו לחבב אחד את השני.

 

הרכבנו עבורכם רשימה של חמישה שלבים שיעזרו לכם לבחור את בית התוכנה המתאים ביותר עבורכם:

 

1. התחילו במחקר קצר על בית התוכנה

 

בימים בו המידע זמין בלחיצת כפתור אין מניעה להתיישב רגע מול האינטרנט ולבצע מחקר. כשאתם נכנסים לאתר של בית תוכנה שווה לבדוק את הנושאים הבאים:

 

 - מי הלקוחות של בית התוכנה?

 

- שווה לעבור על רשימת הלקוחות של בית התוכנה הספציפי ולבדוק האם יש בין לקוחותיו לקוחות רציניים? למשל לקוחות שאנחנו יודעים שעשו עבודת הכנה טובה לפני בחירת הספק שלהם. אך חשוב לא לחפש רק לקוחות גדולים ומוכרים, אלא לחפש לקוחות דומים לך. במידה ואתה סטארטאפ שיש לו צוות פיתוח ואתה שוקל להוציא חלק ספציפי בפרויקט "החוצה" וודא כי בית התוכנה שאותו אתה בודק עכשיו עשה דברים דומים עם חברות דומות.  

 

- בדקו אילו פרויקטים עשה אותו בית התוכנה, האם בין הפרויקטים שלו יש דברים מורכבים המצביעים על כישוריו או אפליקציות פשוטות ובלתי מוכרות. צריכה להידלק לנו נורה אדומה במידה ובית תוכנה בוחר לא להציג פרויקטים שעשה. מדוע הוא אינו מציג אותם?   

 

- בדקו מי העובדים של בית התוכנה - האם בית התוכנה מציג את עובדיו באתר שלו? במידה ולא, שווה לנסות ולהבין למה, כנסו אל הלינקדאין, חפשו את העובדים של אותו בית תוכנה, תתעכבו על הפרופיל שלהם, תראו כמה ניסיון יש להם. האם הם מהנדסים / בוגרי תואר במדעי המחשב או בוגרי קורס פיתוח של כמה חודשיים.  באילו פרויקטים הם היו מעורבים, כמה זמן הם מפתחים וכו'.
 

 

2.  פגוש את בית התוכנה

 

אין כמו פגישה בארבע או שמונה עיניים בכדי להתרשם מהאדם העומד מולכם ומהדברים שהוא מציג ומייצג.

 

תחושת בטן היא הכלי החשוב ביותר שאנחנו יכולים להמליץ לכם עליו - דברו, תשאלו שאלות ותתרשמו לא רק מהתוכן של התשובות אלא גם מהאמינות ורמת השקיפות של החברה. אנחנו מציעם להתכונן לפגישה הראשונה וכבר במהלכה לברר את כל המוקשים העיקריים הקיימים ואת כל החששות האישיים שלכם. תבינו איך בית התוכנה הספציפי איתו אתם נפגשים מתמודד עם המוקשים והחששות הללו.

 

מספר דברים ששווה לשאול:

 

- מה תהליך עבודה שהם ממליצים עליו בהתאם לצרכים האישים שלכם.

 

- זמינות – מה הזמינות שלהם לפיתוח, מתי הם יכולים להתחיל לעבוד.

 

- כמות זמן עבודה שתושקע בכם – השאלה היא לא רק מתי מתחילים לעבוד על הפרויקט שלכם, אלא כמה שעות עבודה שבועיות ישקיעו בפרויקט שלכם.

 

- תמיכה בסיום הפרויקט – בין אם הפרוייקט הסתיים כיוון שגייסתם מפתח in-houseאו שהפרויקט הסתיים כי הפיתוח הסתיים והאפליקציה באויר, שווה לברר מה עושים עושים עכשיו.

 

- מה קורה במקרה של באגים ותקלות? איך מעבירים את הקוד? האם יש עלויות נוספות להעברת הקוד? איך מגדירים תקלות וכמה מהר תומכים בהם? מה העלות עבור העבודה על תקלות נוספות? לאורך זמן אלו דברים המשפיעים על עלות הפרויקט.

 

- עבודה משותפת – איך עובדים מול בית התוכנה? לכל חברה תהליכי עבודה שונים ושווה לבדוק מה העדפות של בית התוכנה איתו אתם נפגשים, האם תהליך העבודה הזה מתאים לכם? ככה אתם ראיתם בעיני רוחכם את ההתקשרות?

 

- מחיר – לא סתם השארנו את המחיר לסוף, כישראלים אנחנו נוטים ישר ללכת בעקבות המחיר, קל להבין את הנושא, קל להשוות בין חברות על בסיס מחיר והכי קל לעצור אחרי השאלה הזאת ולא להמשיך הלאה.

ברור כי המחיר הוא אחד הפרמטרים הכי חשובים בקביעת מי יהיה הספק איתו תעבדו, אבל חשוב לזכור כי הוא לא הפרמטר היחיד ואם תסתכלו עליו ככזה הוא יכול להוביל אתכם בסוף הדרך להוצאות גבוהות מהמתוכנן, לא סתם בפי כולנו שגורה האמרה "מה שזול עולה ביוקר".

 

3. בקשו ממליצים

 

תבחנו את הממליצים שקיבלתם – בקשו יותר מממליץ אחד, בתוך רשימת הממליצים (שלושה ממליצים זה בדרך כלל מספיק) בחנו האם יש לפחות ממליץ אחד הדומה לכם, אותה סוג חברה או ממליץ שדרש פתרון דומה לפתרון שאתם צריכים? במידה ולא בקשו ממליץ אחד כזה.


שווה גם לדבר עם ממליצים שאינם דומים לכם, אחרי הכל הם נתקלו בדברים שאתם אולי לא חשבתם עליהם, כך תוכלו להבין בצורה הטובה ביותר את תפיסת העולם של בית התוכנה והדרך בה הוא פותר בעיות.

 

התכוננו לפני השיחה עם הממליצים, כתבו את כל השאלות שיש לכם. אנחנו מאמינים בשני סוגי שאלות, אחד קשור בדברים המטרידים אתכם בעבודה עם בית התכנה ואיך לדעת הממליץ בית התכנה ינהג, הסוג השני הוא חוות דעת כללית על בית התוכנה. שאלה שחייבת להישאל היא מה הופך את בית התוכנה לכזה שהוא ממליץ עליו, או במילים אחרות מה לדעתו היתרון הכי גדול בבית תוכנה. אל תתביישו לשאול את הממליצים שאלות קשות. 

 

קחו בחשבון שמחיר זה לא משהו שאנשים אוהבים לענות עליו ולכן שאלה ישירה בדרך כלל תתקל בסירוב. שווה לשאול שאלות עקיפות, ללכת מסביב לנקודה, מה עוד שכל לקוח דורש שירות ומוצר אחר ולכן המחיר לא תמיד יהיה זה.

 

שאלה ששווה לשאול האם לדעתו המחיר היה הוגן, האם ניסו לנפח את החשבון וכו'.

 

4. בצעו פגישה נוספת בבית התוכנה עצמו.

 

בסוף תמיד מדובר באנשים, עם מי עובדים, האם הם אמינים וכו'. בפגישה בבית התוכנה אפשר לוודא שאכן מדובר בחברה קיימת עם עובדים שלה ולא חברה של פרילנסר שמוציא לפרילנסר שמוציא לפרילנסר.

 

בנוסף כדאי גם:  

 

להסתובב במסדרון ובחדרים, לראות את העובדים, האם הם מחייכים ומסבירי בפנים או שהם מתוסכלים ומבואסים מעוד יום עובדה. תרגישו את האווירה, האם היא צעירה ובועטת או מבוגרת ועייפה. תבחרו לבד מה האוירה המתאימה לכם.   

אם אתם בבית התוכנה ויוצא לכם לדבר עם אחד העובדים אל תחששו לשאול אותם מעט שאלות. אנחנו לא מדברים על ראיון עבודה אבל לשאול כמה שאלות זה בהחלט אפשרי.

 

5. כבר החלטתם עם איזה בית תוכנה תעבדו.

 

נשאר עוד דבר אחד מלבד משא ומתן – שוחחו גם עם המפתח שהולך לעבוד על הפרויקט שלכם.

 

לא מדובר בראיון טכנולוגי (למרות שלאנשים עם אוריינטציה טכנולוגית יש נטייה ללכת לשם) תראו איך המפתח כאדם, האם הוא נעים, האם הוא מישהו שתרגישו בנוח להרים אליו את הטלפון ולדבר איתו, והוא נראה לכם מישהו מעורב שידע לתת input תוך כדי פיתוח?

 

אם אתם טכנולוגים ואתם מתעקשים לשאול שאלות טכנולוגיות, שווה להבין איזה גב טכנולוגי קיים, בבית תוכנה, האם יש ראש צוות פיתוח ו – CTO? אילו האנשים שהניסיון שלהם חשוב בפתרון בעיות. לכן שווה לבחון איך ראש צוות הפיתוח או ה- CTO חושבים ואיך הם פותרים בעיות ולא המפתח הספציפי.

 

 

 


 

תגובות

1. Oded | 10 מרץ 2019

לבחור בית תוכנה זה מאתגר בימינו

נושא קצת מורכב כדי לכסות בכתבה קצרה. תלוי בפרוייקט בצרכים ובלוחות זמנים


2. נחושת | 16 אפריל 2017

חוזה מול חברות פיתוח וחברות תוכנה

לא מזיק אף פעם ולעיתים הכרחי


הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.