25 יולי 2015 | טל הראל
מה מניע את שוק משחקי המובייל ביפן ואיפה כדאי לחברות ישראליות להיכנס? כתבה שניה בסדרה

בפוסט הקודם הבאתי קצת רקע על שוק ה- Mobile Gaming ביפן משיחתי עם סרקן טוטו, מומחה לאפליקציות Mobile Gaming ביפן. בפוסט הזה נסקור את ה- Eco system של עולם הפרסום והמונטיזציה של השוק המרתק הזה ונקודות כניסה כדאיות לחברות ישראליות.

בפוסט הקודם הבאתי קצת רקע על שוק ה- Mobile Gaming ביפן משיחתי עם סרקן טוטו, מומחה לאפליקציות Mobile Gaming ביפן. בפוסט הזה נסקור את ה- Eco system של עולם הפרסום והמונטיזציה של השוק המרתק הזה ונקודות כניסה כדאיות לחברות ישראליות.

 

שוק אפליקציות המובייל היפני הוא שוק שמרן

 

בפוסט הקודם התייחסתי לכך ששוק משחקי המובייל היפני הוא הגדול בעולם, וייחודי בכך שהלקוחות היפנים משלמים עבור אפליקציות. אם מסתכלים על האפליקציות הרווחיות ביותר בשוק היפני – כולן אפליקציות Gaming. ההכנסות גם מתרכזות למעלה: חמש האפליקציות הפופולאריות גורפות שליש מסך ההכנסות.

 

מאפיין נוסף הוא שזה שוק שמרן, מה שבא לידי ביטוי במספר אופנים, שהראשון בהם הוא חוסר פתיחות כלפי שחקנים זרים: אם נסתכל על 20 האפליקציות במקום הראשון מבחינת הכנסות, רק 1-2 מיוצרות על ידי יצרנים זרים (ואלו הם best sellers בשווקים אחרים, למשל  Angry Birds). לדברי סרקן, מצב זה דומה מאוד למשחקי וידאו (שם היחס בין יצרנים מקומיים וזרים עוד יותר נמוך).

 

ביטוי נוסף לשמרנות היפנית בשוק המובייל הוא שהמשתמשים ננעלים על אותם משחקים ולכן מי שמגיע לטופ נשאר שם הרבה זמן, וזאת לפי השוואה שערכתי באתר של App Annie בין רשימת 10 האפליקציות הפופולאריות ביפן ב-2013 ו-2015, וארבע מתוכן הן אותן אפליקציות. ביטוי נוסף לשמרנות היפנית הוא הנאמנות הגבוהה של הלקוחות כלפי הספקים (נושא שנדון בו בהמשך).

 

מאפיין נוסף שחשוב לציין הוא ההשפעה העצומה של פלטפורמות Social על שוק האפליקציות, ובמיוחד LINE שעומדת מאחורי שניים מעשרת המשחקים הרווחיים כעת בשוק היפני.

 

יש הבדל גדול בין השוק היפני לשאר השווקים בכל הקשור לפרסום במובייל 

 

לדברי סרקן, חלק גדול מיצרני אפליקציות מובייל יפנים לא משתמשים בפרסום כלל ובמיוחד אפליקציות משחק בשל ההכנסות הגבוהות מתשלום משתמשים. הבדל זה מיצרנים מערביים נטוע בתרבות היפנית של כבוד אינסופי כלפי הלקוח. הלקוח משלם, ועבור זה מקבל חוויית משתמש חלקה ונקייה מהפרעות.

 

מתי כן רואים מודעות?

 

ככל שיורדים במדד הפופולאריות, המודעות צצות להן בתוך האפליקציות – ואלו בעיקר פרסומות עבור אפליקציות אחרות. הפרסומות הן בעיקר בצורת Display ווידאו. וכאן יש משהו מעניין:

 

בעולם משחקי המובייל היפני יש סימביוזה בין אפליקציות פופולאריות יותר ופחות

 

קיים כאן Eco system ייחודי: האפליקציות שנמצאות למטה יותר בשרשרת המזון מפרסמות את האפליקציות שנמצאות למעלה יותר. כך הן מגבירות את ההכנסות של האפליקציות הפופולאריות, וחלק מההכנסות הללו חוזר אליהן באמצעות פרסום.

 

ומי מספק את שירותי הפרסום?

 

הרוב המוחלט של שירותי הפרסום מגיעים מחברות מקומיות שמשלבות סוכנות פרסום עם פיתוח פתרונות טכנולוגים. יצרני האפליקציות מקבלים את הכלים, המדיה והיישום מספק אחד, כחלק מהתרבות היפנית של מתן מגוון השירותים ב- One Stop Shop וכמו שקיימת נאמנות גבוהה של משתמשי האפליקציות, כך קיימת נאמנות גבוהה של יצרני האפליקציות כלפי ספקי הפרסומות.

 

לכן, לדעת סרקן ספק בתחום הפרסום (גם מדיה וגם טכנולוגיה) שאינו מיפן יתקשה לדחוק את רגליו של ספק מקומי. אם ליצרן אפליקציה יש קשר ארוך טווח עם ספק הוא לא יחליף אותו בקלות, גם לא עבור טכנולוגיה טובה יותר. אז איפה כן אפשר להתברג?

 

החולשה הטכנולוגית של שירותי הפרסום היפנים מהווה הזדמנות עבור חברות זרות

 

לנאמנות של הלקוחות בשוק היפני יש יתרון עבור הסוכנויות ועבור יצרני האפליקציות. אך יש בזה גם חיסרון שמתבטא בכך שהטכנולוגיה של המפרסמים היא לעתים ברמה נמוכה יותר מה State of the Art בעולם. ולכן לדעת סרקן, אם יש לך טכנולוגיה חדשנית וטובה ייתכן שספקי שירותי הפרסום יהיו פתוחים אליה. סקירה מהירה שלי גילתה הודעות לעיתונות על שיתופי פעולה בין חברות טכנולוגיות אמריקאיות כמו Fiksu ו- Aarki לבין סוכנויות פרסום יפניות.

 

מקום נוסף בו יש לחברות זרות הזדמנות

 

לחברות פרסום זרות יש הזדמנות טובה עם יצרני אפליקציות יפנים שרוצים לצאת לשווקים נוספים, ומסתבר שיש הרבה כאלה. לדעת סרקן, אם תשאלו את יצרני 50 האפליקציות המצליחות ביפן האם הם רוצים לצאת החוצה התשובה תהיה חיובית.

 

מדוע זה, אם הם כל כך רווחיים? (אגב, הגדולים שבהם מרוויחים מעל מיליארד דולר בשנה – כ- 100 מיליון דולר רק מרכישת אפליקציות). התשובה היא, מכיוון שכולן חברות ציבוריות ולכן יש עליהן לחץ להמשיך לצמוח.

 

ולסיכום: מהי אסטרטגיה מנצחת לחדור לשוק היפני בתחום אפליקציות המובייל?

 

לדעת סרקן, אם יש לך טכנולוגיה חדשנית בתחום הפרסום למובייל אין טעם לפנות ישירות ליצרני האפליקציות. אם פיתחת נישה עם טכנולוגיה פורצת דרך בתחום הפרסום, אפשר לפנות לאותן סוכנויות שנותנות שירותי פרסום ליצרני אפליקציות המשחק. מוצר me too לא יעבוד – גם אם יהיה זול יותר או קצת טוב יותר. המוצר שלך צריך להיות משהו שונה מהדרך שעושים דברים עכשיו. בקיצור, Game changer.

תגובות
הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.