23 ספטמבר 2013 | יובל מעוז
המדינה שעל הכנרת מנסה לתקן דליפה של 14 מיליארד דולר

אמיר פלג, מנכ"ל טקדו: "לישראל יש את הסיכוי הגבוה בעולם להפוך לאומת הסטארט-אפים של המים"

 

 

מים בשווי 14 מיליארד דולר הולכים לאיבוד כל שנה. כך, לפי הערכה של הבנק העולמי. אובדן המים, שמופקים וכבר יוצאים להולכה לעבר הצרכנים, לא מגיעים ליעדם בגלל צנרת ישנה, דליפות, פיצוצים ובעיות תשתית מרובות.

 

במחקר שהתפרסם החודש בידי נורת'איסט גרופ, חברת מחקר אמריקאית בתחום התשתיות, מציינים כי פוטנציאל ההוצאה של 72 שווקים מתעוררים על תשתיות מים חכמות, כאלה שינטרו את הבעיות ויצמצמו משמעותית את אובדן המים, צפוי לצמוח ל-46.5 מיליארד דולר עד שנת 2023.

 

המים המבוזבזים הם אובדן של משאב יקר שהדרישה אליו רק הולכת וגוברת. במאה השנים האחרונות הכפילה את עצמה אוכלוסיית העולם פי שלושה, כשבמקביל זינקה צריכת המים פי 6. הזינוק, המסתמך על נתוני האו"ם, מעיד על הצורך הגובר של אוכלוסיית העולם במים למזון, לתעשייה ולשימושים אישיים.


השימוש העולמי במים רק הולך וגובר וישראל, שמיתגה את עצמה כאומת הסטארט-אפים, מנסה כעת לכבוש יעד נוסף, ולמצב את עצמה גם כאומת החדשנות בתחום התייעלות וחיסכון ומים.

 

בישראל, שחיה תחת אילוצים תמידיים במקורות המים שלה, התפתחה סביבה יצירתית לפתרון הבעיה. יזמים ואנשי אקדמיה פיתחו טכנולוגיות וידע מקצועי נרחב להתייעלות וניצול של משקי מים ברמה לאומית ואזורית. 

 

בסוף החודש יתקיים בארץ אחד מהאירועים החשובים ביותר בתעשיית המים הבינלאומית, כנס 2013 WATEC, שבו יציגו חברות ישראליות וחברות מהעולם פתרונות טכנולוגיים חדשניים בתחום המים, האנרגיה והסביבה. הכנס יעסוק השנה בתפקיד המרכזי של טכנולוגיות בייעול השימוש במשאבי המים.

 

אמיר פלג הוא מנכ"ל ומייסד של חברת TaKaDu, המציגה בכנס, שמפתחת שירות "ענן" המזהה בעיות ברשת המים ומספקת למשתמש מידע קונקרטי לגבי תקלות, אי-יעילות ודליפות, על מנת לאפשר פעולה מיידית.

 

פלג מקדם את פעילות מערכות המים החכמות גם במסגרת פעילותו כיו"ר פורום SWAN, פורום של חברות רשתות-מים המבוססות מערכות-מידע. הפורום הוקם לפני כשלוש שנים בידי מספר חברות העוסקות ברשתות מים חכמות וזאת בכדי לרכז את פעילות החברות, לשתף ידע וליצור סטנדרטים בתחום. 

 

"לישראל יש את הסיכוי הגבוה בעולם להפוך להיות אומת הסטארט-אפים של המים", אומר פלג. "כדי ליצור סביבה פורייה לסטארט-אפים צריך שלושה מרכיבים מרכזיים: תרבות של יזמות, משקיעים וקרנות הון-סיכון, ובעיה. בישראל מתקיים השילוב של כל אלה בתחום המים".

 

ההחזר על ההשקעה בתחום הוא ארוך-טווח. מה התמריץ של משקיעים לבחון השקעה בענף?

 

"אם משקיע בוחן את התחום, ולא בהכרח מחפש את האקזיט כבר בשנה הבאה, אלא מסתכל על טווח רחוק, הוא ימצא שוק ענק, עם צמיחה מתמדת. השוק נמצא בגידול קבוע. המשקיעים רואים את התחום כמשהו יציב, ארוך עם מרכיבי רווח גבוהים".
 

טקדו הוקמה ב-2009 ופעילה כיום בשש מדינות. השירות של טקדו החל בזיהוי פיצוצים בצנרת ודליפות מים, ובשנתיים האחרונות הרחיבה החברה את פעילותה ומציעה פתרונות נוספים של זיהוי איכות המים, רמת כלור, ופתרונות כלליים לניטור והתראה של בעיות ברשת המים. המערכת פועלת באמצעות חיישנים המוטמעים ברשת המים ומאפשרים שליטה ובקרה של המתרחש בצנרת.

 


צילום מסך מתוך המערכת של TaKaDu

 

מה החסמים בכניסה לשוק חדש?


"אחת הבעיות הגדולות של תעשיית המים היא שהוא לא מתנהג כשוק גלובלי, אלא כשוק לוקאלי. למשל, כשמגיעים לספרד, הלקוחות רוצים לראות לקוח ספרדי דומה. לכן, צריך לקוח ראשון במדינה ואחרי זה אפשר להתפתח".
 

מה המודל העסקי של החברה?
 

"אנחנו גובים מתאגידי המים דמי-מנוי חודשיים או שנתיים עבור השימוש בתוכנה. תאגידים קטנים משלמים כ-10 אלף דולר בחודש, ואילו תאגידים גדולים, שבה אנו מכסים צנרת ארוכה יותר, משלמים כ-60-70 אלף דולר בחודש".

תגובות

1. ירון | 25 ספטמבר 2013

כל הכבוד

נושא המים המתוקים / ראויים לשתייה הוא כל כך קריטי והמשאבים הנדרשים להבטחתו כל כך גדולים שכל חסכון הוא הצלה לכדור הארץ והחיים בו - כל הכבוד לכל מובילי הפטנטנים והכי נחמד ששם היזם הוא פלג (מים...)
בהצלחה !!!


2. עודי דהן | 24 ספטמבר 2013

חסכון במים בהשקיית הגינה הביתית

מחשב השקיה לגינה הביתית שמתחבר לאינטרנט דרך ה-WiFi ומשקה את הגינה לפי תנאי מזג האוויר. פיתוח וייצור - כחול לבן!

http://greeniq-systems.com

כתבה בגלובס: http://www.feeder.co.il/article-green-iq-is-an-easy-to-use-garden-computer-1000879717


3. השקולה | 24 ספטמבר 2013

כל הכבוד, פלג

אפשר לקנות המניות שלכם? נשמע גדול התכניות שלך.


הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.