29 אוקטובר 2015 | מיכאל מזרחי
10 טיפים שיסייעו לכם בהליך הקבלה לתכנית אקסלרציה

ליזמים שעומדים בפני פאנל שופטים של אקסלרטורים, לא תמיד מובן איך ההחלטות מתקבלות בצד השני. הנה 10 טיפים שיכולים לסייע לכם לצלוח היטב את בקשת הקבלה לתכנית האצה.

בימים אלו התחלנו ב AtoBe, האקסלרטור ההנדסי בעזריאלי – מכללה אקדמית להנדסה בירושלים, את מחזור ההאצה השני. לאחר שסיימנו מחזור ראשון, עמוס הצלחות מרשימות לשבעת הסטארטאפים שהשתתפו בו. גם למחזור השני יצאנו בלווי שבע קבוצות חדשות לדרך מרגשת וחדשה.

 

מתוך עשרות הבקשות שהתקבלו, מוטלת עלינו החובה לבחור את המתאימות ביותר לתכנית שלנו. ליזמים שעומדים בפנינו, לא תמיד מובן איך ההחלטות מתקבלות בצד השני, בקרב פאנל השופטים.

 

 

אז הנה 10 טיפים מנסיוני, שיכולים לסייע לכם לצלוח היטב את בקשת הקבלה לתכנית האצה:

 

 

1.      הגישו מועמדות לתכניות שהסטרטאפ שלכם מתאים להן

בניגוד למלגות באוניברסיטה, שם יש רכיב של סטטיסטיקה והסתברות, כלומר – ככל שתגישו יותר בקשות כך אתם מגדילים את הסיכוי לשמוע "כן", בתכניות האצה זה לא עובד כך. אקסלרטור בתחום הFintech  יקבל רק סטרטאפים שנמצאים לפחות באותה "שכונה" ולא כאלו שאינם קשורים בכלל.

הגישו את הבקשות לתכניות שפונות לתחומי העיסוק של הסטרטאפ שלכם, לרוב אלו גם התכניות שיתרמו הכי הרבה להתפתחות שלכם.

 

 

2.      בצעו חקר שוק עולמי

אם אינכם מבינים את גודל השוק שלכם – אתם בבעיה. אחת הדרכים היא לנסות לברר מי הוא השחקן המרכזי בתחום (לרוב חברה ציבורית)  ללמוד מה נתח השוק שהוא תופס ומתוך כך לגזור מה גודל השוק כולו.

לדוגמא: נניח שחברת מזון כלשהי שולטת ב-50% משוק החטיפים והמכירות שלה בשנה הן 2 מיליארד שקלים, הרי שגודל השוק הוא כ4 מיליארד שקלים וזהו נתח השוק הפוטנציאלי המקסימלי.

 

 

3.      בפיתוח אפליקציות השתדלו להציג רק יישומים שאנשים לא יכלו לחיות בלעדיהם

אקסלרטורים וגם משקיעים נמשכים לחברות שהאפליקציה מהווה רק היבט אחד מהעסק שהן מנהלות, רק חלק מהעטיפה של משהו עמוק וגדול הרבה יותר.

אנשים ימחקו מהטלפון כל מה שלא נעשה בו שימוש או שאפשר להסתדר בלעדיו. אפליקציות חביבות שמשהו, אפילו קטן, בחווית המשתמש שלהן כושל - לרוב ימחקו מיד. לכן, אל תשקיעו את כל האנרגיה שלכם באפיק הזה אם אינכם בטוחים שהוא חיוני למשתמשים שלכם.

 

 

4.      ודאו שהמוצר שלכם פותר את הבעיה שאותה אתם מציגים ולא רק מתייחס אליה

אם אתם מציגים בפיצ' את מחלת הסרטן כבעיה, אפליקציה משעשעת שמנעימה את הזמן לחולים בעת האשפוז בוודאי אינה הפתרון (ובמקרה הזה היא אפילו בקושי מתייחסת אליה). סטארטאפיסטים מנסים לעיתים להציג את עצמם כפותרים בעיה כואבת שלה ישנו שוק עצום ממדים, אבל בסוף מתברר שהבעיה אכן קשה ביותר אבל החברה לא פותרת אותה כלל.

 

 

5.      בואו עם צוות

תכניות האצה אוהבות צוותים. אם עוד לא בניתם צוות, כדאי לכל הפחות לפרט שאתם כבר בוחנים כמה אפשרויות, או נמצאים במו"מ עם אנשים מתאימים שיתנו מענה לפונקציות השונות.

אם כבר בניתם צוות ויש בחברה גם סמנכ"ל טכני וגם מנכ"ל עסקי – בואו יחד לפרזנטציה. תמיד כדאי להראות שיש בסטארטאפ שלכם מרכז ידע גם בתחום הטכני/טכנולוגי ואפילו לאפשר לו לענות על שאלות תוך כדי ראיון הקבלה.

 

 

6.      תכנית עסקית ומודל שיווקי

חשוב מאוד להציג, אך אין צורך לפרט לרמת ההוצאה על כוסות חד-פעמיות. המודל והתכנית ישתנו עוד הרבה פעמים לאורך חיי המוצר, לכן כשישאלו אתכם, זה בסדר גמור לומר שלגבי המודל העסקי קיימות מספר אפשרויות, ושאתם עדיין לא סגורים לגבי אחת מהן  בשלב זה.

 

 

7.      MVP

מאוד חשוב להראות שעשיתם דרך כלשהי. במידה ומדובר ברעיון לתוכנה או אפליקציה – מוקאפ הוא כלי מצוין ולרוב חינמי, להציג את המיזם באמצעות חלונות, מסכים וכפתורים שמובילים ממסך למסך. כך תציגו בצורה כמעט מושלמת בפני פאנל השופטים את הרעיון שלכם, אפילו שמאחורי המוקאפ אין עדיין תוכנה אמיתית. וחשוב מכך - תצליחו להוכיח שיש לכם חזון וגם יכולת לממשו למציאות.

 

 

8.      גבו את אופן הפרזנטציה שלכם

לא בטוח שתמיד יתאפשר לכם להציג למשך 4 דקות מצגת שעליה התכוננתם לפיצ'. ייתכן בהחלט שזו תהיה דווקא שיחה שתקטע על ידי שאלות רבות מפאנל השופטים, או שהם יביעו רצון להרחיב על עניין מסוים שלא חשבתם להרחיב עליו. היו מוכנים להציג בכל אופן, בין אם זו מצגת, שיחה או הדגמה, והיו מוכנים לענות על שאלות.

 

 

9.      תנו אמון בשופטים המראיינים

פאנל השיפוט רוצה שתצליחו. צרו קשר עין. אל תחששו לתת מספרים ולחשוף מידע. זה בסדר להודות שיש דברים שאינכם יודעים, אם תנסו להסתיר חוסר ידיעה, לרוב המומחים בפאנל יזהו זאת מיד.

אל תתווכחו. אך זהו גם לא הזמן להצטנע – מותר, ולמעשה זה הרגע להרשים! ספרו על כל הישג רלוונטי: תחרות שזכיתם בה או עליתם בה לשלב הגמר, מחסום טכנולוגי שהתגברתם עליו, מכתב כוונות שקיבלתם מחברה כלשהי, או השקעה (גם אם לא גדולה) ממישהו שכבר מאמין בכם.

 

 

10.  בואו מוכנים

זה נשמע אולי טריוויאלי ומובן מאליו, אבל תתפלאו לדעת שיש גם כאלו שנופלים "בקטנות". התלבשו בצורה מכובדת והולמת, ודאו שהכל נקי, מסודר ומריח טוב. חייכו, זו הדרך הזולה ביותר לשפר את ההופעה שלכם בכל מצב. היו מוכנים לענות על כל שאלה בביטחון. והשאירו אצל הצוות הבוחן חומר כתוב ומודפס במקצועיות וכרטיסי ביקור.

שדרו הצלחה, כי לשם אתם מבקשים להגיע.

תגובות
הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.