9 דצמבר 2015 | ג'ון ראמפטון
כיצד הפך ביל גייטס לאגדת מנהיגות

הוויכוח על האם אדם נולד מנהיג או נעשה למנהיג נמשך מזה עשורים ומתעדכן בכל פעם שמנהיג יוצא דופן אחר עולה על הבמה. עלייתו של ביל גייטס אינה שונה במושגים של דיון בחידת הנולד/נעשה. אף אחד לא יכול לומר בוודאות שהוא נולד מנהיג, אבל מפעל חייו מציג דפוס של פעולות המשרטט את הפיכתו לאגדה בקרב מנהיגי עסקים היסטוריים.

הוויכוח על האם אדם נולד מנהיג או נעשה למנהיג נמשך מזה עשורים ומתעדכן בכל פעם שמנהיג יוצא דופן אחר עולה על הבמה. עלייתו של ביל גייטס אינה שונה במושגים של דיון בחידת הנולד/ נעשה. אף אחד לא יכול לומר בוודאות שהוא נולד מנהיג, אבל מפעל חייו מציג דפוס של פעולות המשרטט את הפיכתו לאגדה בקרב מנהיגי עסקים היסטוריים.

 

 

רודף אחרי מה שהוא אוהב.

 

גייטס הוקסם ממחשבים בצעירותו ובילה את מרבית זמנו בלימוד תכנות. על אף שלא היה תלמיד למופת, גייטס החליט שחשוב לרדוף אחרי הדבר שמלהיב אותו. זה הוביל לפריצות דרך רבות בתחום המחשבים, כולל את שפת התכנות בייסיק ומאוחר יותר את MS-DOS עבור IBM. זה היה רק עניין של זמן עד שאהבתו למחשבים הפכה לאבן היסוד למיקרוסופט.

 

אם אתם חייבים לעבוד, וודאו שמדובר במשהו שאתם באמת אוהבים. אל תיתקעו בתעשייה שאינה מעניינת אתכם. קשה לדמיין יצירת אסטרטגיה או להוות השראה עבור אחרים כמנהיג בתעשייה שפשוט לא מציתה תשוקה בתוככם. אם אתם עושים את זה רק בשביל הכסף, זה ניכר. אולם, אם אתם עושים את מה שאתם אוהבים, אתם יכולים ליהנות מכל יום ולרצות ללכת לעבודה, אבל בנוסף לזה קיימת סבירות גבוהה יותר שתצליחו.

 

 

עבודה מסביב לשעון.

 

גייטס ידע שהצלחה לא קורית בן לילה אבל שהיא, ותמיד תהיה, הפסגה של הרבה מאוד עבודה קשה. מונע על ידי תשוקתו, הוא בילה שנים בעבודה מהחנייה שלו, מפתח קידוד ומתכנת, ולומד כיצד ליצור פתרון בעל השגה גלובלית. ככל הנראה זה לקח שעות על גבי שעות.

 

מנהיג יוצא לעולם ומפשיל את שרווליו כי הצלחה אינה רק העלאת רעיון מצוין. מנהיגות דורשת פעולה ואת התשוקה להשקיע הרבה מאמץ בהפיכת רעיון המצוין הזה למכונת רווחים בת קיימא. אפילו לאחר שמיקרוסופט החלה לצבור הצלחה, גייטס עבד ימים ולילות ארוכים על הבנת קהל היעד ופיתוח המוצרים שידברו אל הצרכים העסקיים, הלימודיים והצרכניים שלהם.

 

 

מבט קדימה.

 

לא משנה מה קורה, מנהיג אגדי ממשיך להביט קדימה, לא מתבלבל משום מחסום או מעידה לאורך הדרך.

על אף הצלחתו הפנומנלית של גייטס, הוא נאלץ לטעון בהתדיינות משפטית של אי אמון שטענה כי מיקרוסופט היא מונופול. בשנת 2011, לאחר מאבק בן 21 שנים בתוך מערכת המשפט, התיק סוף סוף הושכב לנוח לאחר אינספור איומים לפירוק החברה. לאורך המאבק, גייטס המשיך להתמיד באסטרטגיה שהניח ולהישאר במסלול, העדיף להתמקד בעתיד מאשר להיות מוסח על ידי אתגרים עכשוויים.

אני ממליץ להקדים את הטרנדים ולא להישאר מאחוריהם.

 

 

התפתחות מתמדת.

 

גייטס מעולם לא היה טיפוס שפשוט מרוצה מההצלחה שהשיג עד הרגע הנתון. כמו שהוא ציין, "זה בסדר לחגוג הצלחה, אבל יותר חשוב להאזין ללקחי הכישלון." הוא גם הזכיר לאחרים: "הלקוחות הכי פחות מרוצים שלכם הם מקור הלמידה הטוב ביותר שלכם."

 

גייטס מעולם לא נתן לצוות של מיקרוסופט להפוך לשאנן, אפילו כאשר הם אחזו בעמדת מובילי השוק והגיעו לרווחים של מולטי- מיליארדי דולרים.

 

מנהיג לא יכול להיות סטטי; הוא צריך להיות דינמי. גייטס הפך לאגדה על ידי כך שהמשיך להתפתח על מנת להישאר רלוונטי. הוא תמיד הבין את העובדה שצרכי השוק ורצונותיו משתנים כל הזמן. גייטס ידע שעל מנת לשמור על עמדת המנהיגות של מיקרוסופט, עליה להמציא את עצמה מחדש בכל פעם, לנוע מלהיות רק חבילות תוכנה לאופיס לכיוון דפדפן אינטרנט ופתרונות יוזמתיים חדשים. הוא הוביל את המרדף לגיוון קו המוצרים של מיקרוסופט והשריש את הצורך הזה בתרבות הארגונית של החברה.

 

כמו שגייטס אמר, "אנחנו תמיד מפריזים בהערכת השינוי שיופיע בשנתיים הבאות ומפחיתים בהערכתו של זה שיופיע בעוד עשר שנים. אל תניחו לעצמכם להירדם עד לכדי חוסר פעולה."

 

 

עזרה לאחרים על ידי נתינה בחזרה.

 

מנהיג נערץ לוקח על עצמו לעזור לאחרים על ידי הדרכתם בכיוון הנכון, חולק איתם ידע וניסיון, או אפילו מספק את המשאבים ההכרחיים שישפרו את החיים או הקריירות של אחרים.

גייטס תמיד דבק בגישה שאינה אנוכית במנהיגותו, הוציא סכומי כסף ומשאבי זמן ניכרים, במאמצים פילנתרופיים בכדי לתת לאחרים. בתמורה לכך, כמנהיג, הוא מקבל אושר מהידיעה שהוא מספק הטבות שיוכלו ליצור את מנהיגי העתיד, שאז יעצבו את כדור הארץ עבור הדורות הבאים אחריהם.

 

קרן ביל ומלינדה גייטס תרמה מיליארדי דולרים למען מטרות בכל רחבי העולם ויצרה שינויים משמעותיים בחייהם של ילדים ומבוגרים. הרמה הזו של הנתינה מציירת את דמותו של גייטס כאזרח גלובלי שווה המתמקד באחריות חברתית. זה גם מראה שהמרדף שלו אחר מציאת פתרונות לשיפור החיים, הלך הרבה מעבר לפשוט לייצר רווח. במקום זאת, הוא עסק בהנעת שינוי אמיתי בעולם שיעשה הבדל עבור אלו שזקוקים לו הכי הרבה. המעמד האגדי שלו הפך עתה ליותר ממוקד על הישגיו החברתיים מאשר אלו העסקיים. כפי שהוא העיר, " במבט קדימה אל המאה הבאה, המנהיגים יהיו אלו שיעצימו אחרים."

 

 

לקחים שצריכים להילמד.

 

מנהיגים תמיד נצפו כשונים במהותם מאחרים. ישנם הרבה אנשים חכמים, שאפתניים ומוחצנים. אולם, מדובר בהרה מעבר למרכיבים הללו שעשויים להיות חלק מדנ"א של אדם.

 

במקרה של גייטס, הוריו עודדו אותו לחשיבה עצמאית וסיפקו לו מערכת ערכים שעודדה עבודה קשה, יושר, התחשבות באחרים ונחישות. גייטס מינף את המסגרת הזאת על מנת להפוך לאגדה, בהתבסס על הבקיאות בידע אחריו רדף ואותו אסף, האינטליגנציה הרגשית שפיתח, התשוקה שפיתח עבור תעשיות וקהילות, הרעיונות מלאי החזון שהציע והוציא לפועל בהמשך, התקשורת החברתית שיצר כדי להדריך ולהחליף ידע עם אחרים והכוח האישי שהעביר הלאה לאחרים.

 

סגנון המנהיגות שלו מתואר לעיתים קרובות כמהפכני ומשמש כדוגמה לרבים מהיזמים של ימינו שהם נחושים, ממוקדים ונלהבים בדיוק כמוהו לגבי מה שהם עושים. גייטס מהווה דוגמה מושלמת לדרך שבה תכונות מתמירות יכולות לעזור ליצירת מנהיג מצליח, אבל הוא גם מוכיח שהנפש האנושית האינדיבידואלית היא גם מה שמייחד אותנו ושלהשפעת הורים ומנטורים גם יש תפקיד קריטי ביצירת אגדות.

תגובות
הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.