המיזם שלנו כבר ילד אמיתי, מה עכשיו? האם אתם אוהבים את המיזם שלכם כמו את הילדים שלכם? גיל שם לנו את האמת בפנים.
בחלק הקודם דיברנו על כך שמיזם הוא מאין ילד מלאכותי שאנחנו מנסים להפוך אותו לילד אמיתי. מעבר לשאלת התכלית (כאמור מלאכותיות המיזם מאפשרת לנו לשנות את התכלית בנקל) קיימת שאלה קשה יותר שמתבררת כקריטית כשאנחנו מתחילים להניע את המיזם.
שאלת הרצון החופשי.
לא בוצע שום חישוב מחדש שום ניסיון לשנות את הפרויקט לאור ההתפתחויות. כך קיבלו הנוסעים מחיר כרטיס לונדון-ניו יורק ב $12,700 (שווי ריאלי ל- 2019) לכיוון. גם מבחינת חוויית לקוח לא הייתה בשורה של ממש , חלל הנוסעים היה צר וספרטני בגלל הפרופיל שהתכנון הכתיב. התוכנית לבסוף נסגרה ב 2003 לאחר שהיא מעולם לא הייתה רווחית עבור המפעילות שלה Air France ו- British Airways. גם יתרונותיה מבחינת יחסי ציבור לחברות התעופה התבררו כזניחים בהשוואה לעלויות התפעול.
האהבה תנצח
כל הורה (לא פסיכוטי) מבין שילד אי אפשר להחזיר לבורא, אי אפשר לוותר עליו. מהרגע שהוא נוצר קיימת אחריות הורית כלפיו - אהבה הורית. גם ליזמים יש נטייה לפתח אהבה הורית כלפי המיזמים שלהם. אולי זה חלק ממנגנון אבולוציוני מתוחכם כדי שנמשיך וננסה לבנות כלים גם כשאלה נכשלים ואולי זה "באג" של המוח שמתבלבל וחושב שדברים לא מוחשיים כמו חברות עסקיות הם מוחשיים לחלוטין.
אהבה הורית למיזם הכרחית, היא מאפשרת ליזם להמשיך גם במצבי קיצון ושברון לב. היא עוזרת לא לוותר והיא תנאי הכרחי לכל מי שמנסה להניע משהו לפעולה. היא גם אחת הסיבות העיקריות ללמה מיזמים כושלים (הסיבה השנייה היא שנאת הפסד מצטברת , אבל על כך בפעם אחרת).
בניגוד לאינסטינקט שלכם, כאשר אתם מפתחים מיזם תשתפו אחרים. תערבו את בעלי העניין שעשויים להנות ממנו. הסיבה לכך פשוטה, שיתוף אנשים יוצרת שיתוף אחריות ובמידה מסוימת גם ב"אהבה ההורית". ההחלטות שיתקבלו בפורום רחב יהיו טובות יותר הן בגלל הן בגלל השאלות שיצופו והן בגלל התשובות שעשויות לצוץ. זה שלילדים יש בד"כ 2 הורים לא אומר שגם למיזם שלכם חייבים להיות.
מומחה בניהול חדשנות וחשיבה עיצובית, מנהל חדשנות ומערכות מידע ב-Bioforum.
מאמרים נוספים