קשה מאוד לקיים דיוני חשיבה, יש כל כך הרבה אילוצים, שיקולים, אסטרטגיות וכל מה שבינהם - אז איך בכל זאת עושים סיעור מוחות נכון ואפקטיבי? גיל נותן לנו את המשנה שלו.
אתם נכנסים לחדר הישיבות (הווירטואלי , בימינו) ומתיישבים סביב השולחן. מסביב 12 עמיתים, מנהל הדיון מפיל נושא לדיון ואומר תתחילו. כולם שותקים. מישהו מעלה משהו, אחר מגיב לו בעוקצנות הרוב שותקים. אחר כך מתפתח דיון-ריב שנמשך שעה. התוצרים: 2-3 רעיונות חצי אפויים, חוסר רצון לקחת חלק בפגישות דומות בעתיד ותחושת בזבוז זמן עצומה.
איפה נכשלנו? איך נשתפר? אי אפשר לענות על שאלות אלה מבלי להבין את המקור לכל זה.
על פי הפילוסופיה הקלאסית, לאדם אין את הזכות לשתף ברעיונותיו מבלי להיות חלק בסטטוס חברתי מסוים. סוקרטס לדוגמא לחם במלחמות ופילוסופים אחרים רבים היו מדינאים ומדענים מפורסמים. "פילוסוף כורסא" נהפך לכינוי גנאי למישהו שאינו walk-the-talk , במילים אחרות מישהו ללא אמון ציבורי בדבריו.
עד ימינו אנשים מנסים לטפח את האמינות הציבורית שלהם בשביל שהרעיונות שלהם יצליחו לתפוס אחיזה. במשך עידנים מי שהובילו את הדעות היו מטפחי האמינות הציבורית– פוליטיקאים (אנשי דת , נביאים , יועצים) ומלכים. המהפכה המדעית הכניסה גם אנשים אחרים לקלחת (מדענים ובורגנים אחרים) אבל העקרון נשאר זהה פחות או יותר מאז ועד היום, בעל הדעה הוא בעל המאה.
המהפכה המודרנית והפוסט-מודרנית שבאה אחריה הביא לשינוי ארוך ועקבי בגישה הקלאסית. השינוי נמצא בערך הטלת הספק בפני המציאות כפי שהיא מוצגת לנו (גם ללא קשר לרציונלית שלה המציאות). הטלת ספק זו היא מנת חלקו של כל אדם ולא רק בקרב יחידי סגולה. כלומר בעל הדעה לא חייב להיות בעל המאה. המשמעות של עידן זה לענייננו הוא בעצם האפשרות לקיום מפגש שיתופי של רעיונות.
סיעור מוחין – הלכה למעשה
בספרו "כיצד לייצר מחשבה" הציג אלכס פ. אוסבורן ב-1939 את השלבים לסיעור מוחין מוצלח:
לרוב המתכון האידאלי של אוסבורן נתקל במציאות ומתקשה לשגשג במלואו בעיקר בגלל הגורם האנושי.
ראשית יש המון אנשים שעדיין חושבים כי בעל הדעה הוא בעל המאה. האנשים האלה גם בונים ארגוני "העולם הישן", היררכיות שליטה שחונקות מחשבה חופשית ועסוקות בפוליטיקה וקידום עצמי במקום שיתוף פעולה ותועלת הדדית.
שנית גם אם הארגון עצמו הוא ארגון "העולם החדש" פתוח והומני מספיק שבקבוצת סיעור המוחין יש משתתפים דומיננטיים מדי לדוגמא אגואיסטים או סוציומטים בשביל שמשתתפים אחרים לא יהיו מוכנים לשתף או לחלופין יפעלו בשביל לקטול. אנשים תחרותיים יכולים גם להפוך את המפגש לעוד זירת תחרות.
שלישית לפעמים עושים את הפגישות האלה מהסיבות הלא נכונות. כלומר המטרה היא לא באמת העלאת רעיונות אלה תדמיתית להראות בפני העובדים שהארגון מאפשר ביטוי עצמי.
זהו אתגר של ממש לגרום לפגישות סיעור מוחין לעבוד וחשוב לזכור את זה בפעם הבאה שאתם שומעים מישהו זורק את הרעיון הזה לאוויר.
5 כללים לסיעור מוחין מוצלח
ואולי דבר אחרון - אם אתם עושים פגישה לטובת סיעור מוחין אז תעשו אותה כמו שצריך ולא רק בשביל לעשות V.
מומחה בניהול חדשנות וחשיבה עיצובית, מנהל חדשנות ומערכות מידע ב-Bioforum.
מאמרים נוספים