9 אפריל 2014 | נור נחמן-איתן
המשימה לסופ"ש הקרוב: להקים סטארט-אפ ביומיים

המטרה של הכתבה הזו פשוטה: ללמד אתכם איך להקים עסק בסופ"ש אחד

לכולם יש רעיון שיושב במגירה, שנשלף מדי פעם כשיושבים עם חברים על בירה ומשכנעים את עצמנו ש"אני אומר לך, זה שווה מיליונים!״. אצל רובנו הרעיון נשאר במגירה בגלל אינסוף תירוצים ואנחנו לא פועלים כדי לקדם את עסק החלומות שלנו.


אגלה לכם סוד: כדי להקים את התשתית לפיתוח הרעיון שלכם לא נדרשות שעות רבות של עבודה מפרכת. ברוב המקרים כל מה שנחוץ הוא רק סופ"ש. יומיים בלבד. 48 שעות ויצאתם לדרך הנכונה.

 

אדגיש שאני בעד לבנות מוצרים שדורשים תכנון מדוקדוק והכנה של חודשים רבים. אך כאן אנסה להציע דרך פשוטה יותר שניתנת לביצוע במהלך סופ"ש אחד, מבלי להשקיע זמן וכסף רק כדי לגלות בהמשך שאין קונים ושוק למוצר שלכם.  

 

הנה כמה שלבים שיקרבו אתכם, בתקווה, למיליון הראשון:

 

שלב ראשון: מה הרעיון?

 

בשלב זה אתם מחפשים רעיון שיהיה רווחי, משהו שלדעתכם אנשים ירצו לשלם עליו כסף. הנה כמה דרכים שיעזרו לכם למצוא רעיונות טובים.

 

1. חפשו את רשימות ה-"הכי נמכרים" באתרי קניות כמו Amazon ו-eBay. תחשבו על מוצר משלים למוצרים שמצאתם (למשל כיסויים לאייפון הם מוצר משלים לאייפון).

 

2. שימו לב לכל פעולה יומיומית שאתם מבצעים - טמון בה פוטנציאל.

 

3. יוצא לכם להתלונן על מוצרים? תחשבו איך אתם פותרים את הבעייתיות.


שלב שני: כמה אנשים רוצים את זה?

 

מצאתם רעיון למוצר - מזל טוב! עכשיו נבדוק אם מישהו בכלל מעוניין.

 

החליטו בדיוק מה אתם הולכים להציע, לדוגמא: "במחיר של 50 דולר אלמד אתכם איך להכין קפוצ׳ינו מושלם בבית".

 

גוגל: חפשו ב-Google Trends מילות מפתח מסביב למוצר שלכם ותגלו כמה מחפשים את מה שאתם הולכים למכור.

 

(Google Trends: החיפושים הנפוצים היום)

 

פייסבוק: במערכת הפרסום של פייסבוק יש אפשרות לטרגט את הפרסומות שלכם לפי חיתוכי דמוגרפיה שונים. זה כלי יעיל בכדי להעריך כמה יתעניינו במוצר שלכם.

 

תחרות: ברוב המקרים, אם יש מתחרה, זה אומר שיש שוק. אז בדקו אם יש כבר משהו דומה למה שאתם הולכים להציע.

 

על כתפי ענקים: אסטרטגיה מוצלחת להשגת יתרון היא להשתמש בחברה אחרת כקרש קפיצה. תחשבו על PayPal ל-eBay למשל. אפשר להשתמש ברשימות של CrunchBase בשביל לבחור את הענק שעל כתפיו אתם רוצים לרכב בדרך להצלחה.

 

שלב שלישי: כמה שווה לקוח?

 

בדוגמא של הקפוצ׳ינו, בואו נבדוק כמה מוציא מכור ממוצע לקפה על התחביב שלו:

 

* מכונת אספרסו: הוצאה חד-פעמית של 1,000-3,500 שקל.

*קפסולות: כל קפסולה עולה כ-2 שקלים, והצריכה היא של כ-4-3 כוסות ביום (240-180 שקל בחודש).

*חלב: בערך 8 קרטונים בחודש = כ-50 שקל בחודש.

*כוסות: אם הן חד-פעמיות (במשרד), אז כ-90 כוסות = בערך 16 שקל בחודש.

*סוכר: שקלים בודדים.

 

ההוצאות האלה וכמה נוספות מסתכמות להוצאה שנתית של בין 3,952 ל- 7,172 שקל.


בהחלט ייתכן שצרכן קפה נלהב המוציא בין 4,000 ל-7,000 שקל בשנה על הנאת הקפה שלו, ישלם 50 דולר בכדי ללמוד איך לשפר את כישורי הכנת הפינוק המעורר.

 

שלב רביעי: יש מיליון?

 

נבדוק את כדאיות המוצר על-ידי משוואה פשוטה:

 

מספר הלקוחות הפוטנציאלים כפול שווי כל לקוח. התוצאה גדולה ממיליון? צאו לדרך!

 

אם לא - חזרו לשלב ראשון.

 

נקח את דוגמת הקורס קפוצ׳ינו: לפי פייסבוק, יש בישראל 54 אלף אוהבי נספרסו. נכפיל את זה ב-50 דולר = 2.7 מיליון דולר. בום. יש לנו רעיון מנצח!

 

חשוב לזכור שבעוד שברור לנו שלא נגיע ל-100% מהלקוחות האלו, המספרים האלה הם רק הערכה, לכן נוסיף עוד 37 אלף חיפושים חודשיים בגוגל בחודש. אם נצליח פה, יש סוגי קפה ואביזרים נוספים, ונוכל לחזור על התהליך להתרחב ולהרוויח יותר.

 

שלב חמישי: תראה לי את הכסף!

 

הגיע הזמן לבדוק אם אנשים מעוניינים לקנות את המוצר בפועל. בנו עמוד מכירות בעזרת וורדפרס או שירותי בניית אתרים אחרים, ופרסמו כמה מודעות בגוגל ובפייסבוק. זיכרו שאתם רוצים לבחון את התעניינות הציבור במוצר ולאסוף לידים. בחנו את שיעור הקליקים על המודעות שפירסמתם ואיספו אימיילים דרך טופס שבניתם באתר.


אפשרות נוספת היא לפרסם "טעימה" מהמוצר (במקרה הזה וידאו על הכנת קפוצ׳ינו מושלם בבית) ולראות כמה צופים מתעניינים בתוכן.

 

דרך אחרת היא ״מכירות צל״, שבה יוצרים קשר עם 10 אנשים שאתם מכירים וחושבים שיתעניינו במוצר. בכך אתם מפיצים את המידע על המוצר שלכם ואולי כבר מרוויחים כסף! הציגו את המוצר ובקשו תשלום מיידי על המוצר דרך PayPal. המוצר לא צריך להיות גמור. הבהירו ללקוח שיקח קצת זמן עד שיקבל את המוצר הסופי.

 

זכרו לא להריץ את המודעות לנצח, ואם אין היענות - עצרו וחישבו: מה תוכלו לשנות או לשפר?


הסופ"ש מתקרב, והמגירה שלכם מתפוצצת מרעיונות. לכו להגשים חלום ולהתקרב למיליונים.

 

באותו תהליך בדיוק הקמתי את Sfarady.com שירות שעוזר לאנשים בתהליך המסורבל של קבלת אזרחות ספרדית. אם אתם מכירים מישהו שמעוניין - שלחו לו את הלינק.

 

ספרו לי למטה בתגובות על איזה רעיונות חשבתם לקדם, אילו מספרים גיליתם, אם נתקלתם בבעיות כלשהן, ואם עשיתם מיליון - העברות בנקאיות בהחלט יתקבלו בברכה.

תגובות

1. ויקי | 29 נובמבר 2014

איך עושים את זה?

אוקיי, יש רעיון, מה הלאה? למי פונים? איפה מוצאים שותפים? מה עושים עם זה? מאיפה מוצאים מימון?


2. אריאל | 2 נובמבר 2014

לא מצאתי "הכי נמכרים" באיביי


3. טולה | 12 אפריל 2014

כתבה מעניינת ומדוייקת מעוררת רצון לשלוף כמה רעיונות מהמגרה ולבדוק היתכנות....

כתבה מעניינת ומדוייקת מעוררת לעשייה....


4. ג'וני | 10 אפריל 2014

מעניין, רק חסר לי קצת יותר עומק בתיאורים...


הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.